در ششمین مطلب از پرونده قهر نوبت به انتشار فهرست سینمایی پرونده میرسد. تحریریهی مجله میدان آزادی در فهرست تازه خود ده فیلم تماشایی و زیبای سینمای ایران را که این موضوع در آنها نقش محوری داشته به شما معرفی کند. تدوین و نگارش معرفی فیلمهای این فهرست را خانم فاطمه صادقی مقدم بر عهده داشتند.
مجله میدان آزادی: در ششمین مطلب از پرونده قهر نوبت به انتشار فهرست سینمایی پرونده میرسد. تحریریهی مجله میدان آزادی در فهرست تازه خود ده فیلم تماشایی و زیبای سینمای ایران را که این موضوع در آنها نقش محوری داشته به شما معرفی کند. تدوین و نگارش معرفی فیلمهای این فهرست را خانم فاطمه صادقی مقدم بر عهده داشتند.
1. «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت الله
«رگ خواب» فیلمی از حمید نعمت الله در جشنوارهی سی و پنجم فیلم فجر است. این فیلم روایتگر زندگی امروز زنی است که در گذشتهی آن یک رابطهی تلخ و شکسته، خودنمایی میکند. رابطهای که باعث شده این زن که نقشش را لیلا حاتمی بازی میکند دنبال آن محبت گمشده در دیگرانی بگردد که قابل اعتماد نیستند.
این فیلم پرکشش و عاشقانه، قهر را در قامت پدر و دختری روایت میکند که با هم ارتباط مستقیمی ندارند اما گویا همیشه از فاصلهی خیلی دور به هم فکر میکنند. این فاصلهی دور تلخیهایی را هم رقم میزند که در فیلم روایت شده است.
پوستر فیلم رگ خواب 1395
2. «مادر» به کارگردانی علی حاتمی
حتماً بسیاری از مخاطبان این مجله نام این فیلم را شنیده و قسمتهایی از آن را دیدهاند. صحنهی باشکوه مرگ مادر و جمع شدن فرزندان بالای سر او، اپیزودی است که مکرر از رسانهها پخش شده است.
فیلم «مادر» سبک خاص و نوستالژیکی دارد و در زمانهای مختلف با مخالفت یا همراهی منتقدان مواجه شده است؛ اما به هر صورت بهعنوان یکی از فیلمهای مهم تاریخ سینمای ایران شناخته میشود. این فیلم از آن رو در فهرست ما قرار گرفته است که مادر در روزهای آخر زندگیاش، از خانهی سالمندان باز میگردد و فرزندانش را دور هم جمع میکند. فرزندانی که اختلافاتی با یکدیگر داشتهاند و با هم قهر بودند؛ از جنس همان قهری که ما در این پرونده به آن پرداختیم.
پوستر فیلم مادر 1370
3. «کلاه قرمزی و پسرخاله» به کارگردانی ایرج طهماسب
احتمالاً شما متولد دهه هفتادی را نخواهید یافت که بهمحض نشستن در اتوبوس مدرسه برای رفتن به اردو، شعر «آقای راننده...» را نخوانده باشد. این موضوع به خوبی نشان میدهد که فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله، که نزدیک به پنج سال بر روی پرده بود و کمتر کسی دلش میآمد این فیلم را از روی پرده پایین بکشد، چقدر تأثیرگذار بوده است. فیلمی که باعث شد ایرج طهماسب تا ابد «آقای مجری» باشد.
«کلاه قرمزی و پسرخاله» داستان نوجوانی از شهری کوچک و بازمانده از تحصیل است که با آمدنش به تهران برای رفتن به تلویزیون، باعث بر هم خوردن تعادل زندگی آقای مجری با بازی ایرج طهماسب و قهر او و نامزدش فاطمه معتمد آریا در آستانهی ازدواج میشود. کلاه قرمزی، که سادگی و سادهدلی او ویژگی اصلیاش محسوب میشود با دیدن تصویر آقای مجری در تلویزیون پشت ویترین یک مغازه، که با لطافت و محبت حرف میزند، احساس میکند نیمهی گمشده و غایت نهایی خود را پیدا کرده، اما وقتی با آقای مجری برخورد میکند با بداخلاقی و طرد او روبهرو میشود. برخوردی که موجب قهر کلاه قرمزی و ماجراهای خاصی برای او میشود
پوستر فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله 1373
4. «رفیق بد» به کارگردانی عباس احمدی مطلق
«رفیق بد» از دیگر تولیداتی است که حول محور زوج جدانشدنی سینمای ایران در سه دههی گذشته، یعنی حمید جبلی و ایرج طهماسب میگردد. «رفیق بد»، داستان زندگی دو دوست را روایت میکند که مسئول حفاظت ماشین حمل پول هستند و در آخرین روز خدمتشان، با سرقت مسلحانه غافلگیر میشوند. «حبیب» با بازی ایرج طهماسب پس از سالها به ایران بازگشته و سراغ دوست قدیمیاش «عزیز» با بازی حمید جبلی را میگیرد که پس از آن سرقت مسلحانه، دچار شرایط خاصی شده است. «رفیق بد» داستان فاصله و قهر دو دوست قدیمی را روایت میکند که امانتداری باعث آن شده است. البته در این فیلم هم مثل همهی فیلمهایی که ایرج طهماسب نویسندگی آن را بر عهده داشته، حسوحالی خوش در تمام فیلم جریان دارد.
پوستر فیلم رفیق بد 1387
5. «چهارراه استانبول» به کارگردانی مصطفی کیایی
فیلم «چهارراه استانبول» محصول سال 1396 است و در سی و ششمین جشنوارهی فیلم فجر نیز توانست دو سیمرغ بلورین را کسب کند. فیلم «چهارراه استانبول» با دستمایه قرار دادن حادثهی پلاسکو، به داستان زندگی دو جوان به نامهای بهمن با بازی بهرام رادان و احد با بازی محسن کیایی میپردازد که در ساختمان پلاسکو کارگاه داشته و بدهی سنگین بالا آوردهاند. احد میخواهد با لادن با بازی ماهور الوند ازدواج کند اما پدر لادن مخالف است. این مخالفت در نهایت شبی، کار را به جایی میرساند که لادن با پدرش درگیر شده و با قهر خانه را ترک میکند و شب را در کارگاه احد و و بهمن میخوابد. شبی که فردایش خبر میرسد که پلاسکو آتش گرفته است. در این میان احد و بهمن تصمیم میگیرند از فرو ریختن ساختمان پلاسکو سوءاستفاده کنند.
پوستر فیلم چهارراه استانبول 1396
6. «بیا از گذشته حرف بزنیم» به کارگردانی حمید نعمت الله
این دومین فیلم از حمید نعمت الله در فهرست پیشروی ماست. فیلمی که روایتگر داستان سه زن در سفر است. این سه زن با بازیگری ثریا قاسمی، مهین شهابی و پوراندخت مهین، در کاروانی که عازم مشهد است با هم آشنا میشوند. در جریان فیلم، هر سه همسفر با زندگی یکدیگر آشنا شده و متوجه قهر میان یکی از آن زنها و همسرش میشوند و بدین صورت روایت قصه با محوریت این قهر پیش میرود. تماشای این فیلم در آستانهی عید نوروز و فصل سفرهای ایرانیان خالی از لطف نیست.
پوستر فیلم بیا از گذشته حرف بزنیم
7. «حوض نقاشی» به کارگردانی مازیار میری
این فیلم را احتمالاً بیشتر ذیل موضوعات معلولیت و مشکلات آن دیدهاید. فیلمی با بازی شهاب حسینی و نگار جواهریان. این فیلم که یک درام اجتماعی لطیف است دقیقاً با احساسات شما کار دارد. سهیل که پسر سالمِ یک پدر و مادر معلول است، در میانهی فیلم با پدر و مادرش قهر میکند و از خانه میرود. اما این قهر قرار نیست یک قهر طولانی یا همیشگی باشد. قهری است با دلخوری اما پر از عشق. در حین تماشای این فیلم با مشکلات یک پدر و مادر معلول و جهانبینی آنها آشنا میشوید.
پوستر فیلم حوض نقاشی 1391
8. «لیلا» به کارگردانی داریوش مهرجویی
دربارهی داستان «لیلا»ی مهرجویی چیزهای زیادی گفته میشود. مثلاً حکایت مصائب زن سنتی ایرانی یا عاشقانهای عمیق و رؤیایی یا قصهی مبارزهی زن ایرانی با سنتهای غلط. «لیلا» شاید همهی اینها باشد یا نباشد اما «لیلا» یک داستان دیگر هم دارد که در صحبتهای پیرامون فیلم کمتر به آن اشاره شده: لیلا داستان یک قهر است. یک قهر کاملاً ایرانی. قهری که هر دو سر رابطه به آشتی تمایل دارند و این آشتی درست در نقطهای که فیلم آغاز و پایان میگیرد سر میدهد؛ هنگام پختن شلهزرد بیست و هشت صفر. شلهزردی که رضا میگوید تمام امیدش برای آشتی با لیلا همان دیدار به بهانهی شلهزرد نذری است. امیدی که خوشبختانه ناامید نمیشود و لیلا تصمیم میگیرد آن ازدواج بیربط را که درست مثل پرانتزی کوتاه در زندگی رضا باز و بسته شده بود، ببخشد.
پوستر فیلم لیلا 1375
9. «تیک تاک» به کارگردانی محمدعلی طالبی
«تیک تاک» از درخشانترین آثار سینمای کودک محمدعلی طالبی در دههی هفتاد است. دوستی بیشائبهی سعید و حسن بر اثر یک سوءتفاهم به قهر مبدل میشود. اما دو کودک در هنگام قهر هم همچنان دلشان برای هم میتپد و دنبال راهی برای آشتی هستند. گرچه «تیک تاک» فیلمی دربارهی قهر نیست اما توانسته قهر و آشتی دنیای کودکان را به همان زلالی که هست ترسیم کند.
پوستر فیلم تیک تاک 1373
10. «فصل پنجم» به کارگردانی رفیع پیتز
«فصل پنجم» اقتباسی است از داستان «پروندهی قدیمی پیرآباد» از بهرام بیضایی و ایدهی «پروندهی قدیمی پیرآباد» از داریوش فرهنگ است که خود او به فیلمنامهی «اتوبوس» تبدیلش کرد. پس «فصل پنجم» هم مثل «اتوبوس» داستانی از لج و لجبازی دو طایفه است اما چون این وسط وصلت یک زوج بهخاطر لج و لجبازی به هم میخورد، تم قهر در آن پررنگتر است. قهر و لجبازی مهربانو و کرامت آنقدری پیش میرود که در نهایت هم طایفهها و هم آن دو خسته میشوند و بالاخره تصمیم میگیرند به اصطلاح سر عقل بیایند و دوباره آشتی کنند.
پوستر فیلم فصل پنجم 1375