پرونده

پرونده هنر و آهستگی | صفحه یکم

سرمقاله: پرونده «هنر و آهستگی»

پرونده‌ی «هنر و آهستگی» در مجله‌ی میدان آزادی قرار است هم ارزش هنر در جلوگیری از بیماری معاصر شتاب‌زدگی را بررسی کند، هم بهترین آثار هنری دارای ارزش آهستگی در میان هنرهای مختلف را معرفی و بررسی کند. به این ترتیب نه تنها درباره‌ی اهمیت زیستن مبتنی بر ...

یکشنبه، 04 آذر 1403 - 15:00

پرونده هزار و یک سریال | صفحه چهارم

ریویو: نقد و بررسی سریال «شرلوک هلمز» ساخته «استیون موفات» و «مارک گیتیس»

سازندگان جدیدترین سریال شرلوک هلمز به‌‌ نظرشان شرلوک هلمزهای قبلی کُند، حوصله‌سربر و خسته‌‌کننده بود و این شخصیت با وجودجاذبه‌‌های خاصش می‌‌تواند خودش را با همین زمان مدرن هم وفق بدهد و امروز هم به حل معماها و جنایت‌‌ها مشغول شود. نظریه‌ی جاذبه‌ی شخص...

ﺳﻪشنبه، 16 مرداد 1403 - 12:01

بازگشایی پرونده میدان آزادی برای نمایشگاه کتاب به بهانه سی و پنجمین دوره آن

پیشنهاد مطالعه: فصل دوم پرونده «اردیبهشت کاغذی» ؛ ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

سال گذشته در چنین روزهایی پرونده‌ای مفصل با نام «اردیبهشت کاغذی» ویژه نمایشگاه کتاب منتشر کردیم. امسال هم فصل دوم پرونده نمایشگاه کتاب مجله میدان آزادی، با مطالب تازه‌ای به‌روز خواهد شد.

دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403 - 18:09

پرونده قهر | صفحه پانزدهم

یادداشت: روایت قهر مهدی اخوان ثالث و علی موسوی گرمارودی

این‌ها روایت سیدعلی موسوی گرمارودی‌ است از اولین دیدارش با مهدی اخوان ثالث. دیداری که آشنایی و دوستی‌ای را رقم زد که باعث می‌شد موسوی گرمارودی همیشه به چشم استادی به اخوان بنگرد و از راهنمایی‌اش بهره ببرد و کتاب‌هایش را بدهد تا اخوان نظرش را بگوید و...

یکشنبه، 09 اردیبهشت 1403 - 15:41

پرونده قهر | صفحه چهاردهم

یادداشت: روایت قهر ایرج طهماسب و حمید جبلی

سال‌هاست حمید جبلی در یک خلوت خودخواسته و البته با نوعی از دلخوری و دلشکستگی، بیشتر می‌نویسد و فعالیت‌هایی در تئاتر و عکاسی هم دارد. اعتقاد جبلی این است که راه اثرگذاری‌اش همین فعالیت بی‌حاشیه است. ایرج طهماسب هم بعد از چند سال دوری دوباره با تعدادی ...

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403 - 10:08

پرونده قهر | صفحه سیزدهم

نگاهی به مفهوم قهر در فیلم «داستان استریت» اثر «دیوید لینچ»

آلوین و هنری بیش از ده سال بود که با هم «قهر» بودند. اما حالا هر دو پا به سن گذاشته بودند و بیماری درِ خانه‌شان را زده بود؛ بنابراین آلوین سفر دور و درازش را شروع کرد و معلوم بود قصد دارد با برادرش آشتی کند اما برعکسِ پدر من، او هیچ عجله‌ای نداشت و ب...

دوشنبه، 27 فروردین 1403 - 12:02

پرونده قهر | صفحه دوازدهم

یادداشت: روایت قهر آکیرا کوروساوا و توشیرو میفونه

کوروساوا و میفونه که هرکدام ادعا دارند در کار با طرف مقابل، راه پیشرفتش بسته است با هم قهر می‌کنند اما در قهر هم پیگر فعالیت‌های یکدیگر بودند. کوروساوا با اینکه بازی او در شوگون را تمسخر می‌کرد اما در عین حال در مصاحبه‌ای گفته بود: «تمام فیلم‌هایی که...

یکشنبه، 26 فروردین 1403 - 16:00

پرونده جایزه فیلم اسکار | صفحه بیستم

ریویو: نقد و نظری به فیلم «روزهای عالی» اثر «ویم وندرس»

«روزهای عالی» از آن فیلم‌هایی است که هرچند وقت یک بار می‌شود از نو دیدش. با وجود همه‌ی سادگی و سکوتش و با وجود اینکه حرف‌های قلمبه‌سلمبه‌ای نمی‌زند، باید از نو دیدش و با هیرایاما و سبک زندگی‌اش و نگاهش به جهان و خرده‌آیین‌های شخصی‌اش و نحوه‌ی پیوندش ...

پنجشنبه، 23 فروردین 1403 - 03:06

پرونده قهر | صفحه دهم

یادداشت: نگاهی به قهرهای دراماتیک در سریال «وضعیت سفید» اثر «حمید نعمت الله» و «هادی مقدم دوست»

قصه‌ی سریال با قهرهای درهم‌پیچیده آغاز می‌شود اما در ادامه داستان بر محور آشتی می‌چرخد. موشک‌باران تهران آغاز می‌شود و این حادثه‌ی تلخ، موجب کنار هم جمع ‌شدن خانواده‌ی گلکار است. شش خواهر و برادری که پیش از این تحمل یکدیگر را نداشتند در باغ مادربزرگ ...

ﺳﻪشنبه، 21 فروردین 1403 - 14:30

پرونده قهر | صفحه نهم

یادداشت: نگاهی به مفهوم «قهر» در فیلم «ماهی بزرگ» اثر «تیم برتون»

ندانستن، راهِ قهر را و راهِ شرم و خجالت و نفرت را باز می‌کند. راه خشم را. تو صرفاً می‌خواهی مقابله کنی؛ گو که در این دریا دست‌ و پا بزنی. هر چیزی را که می‌آید جلوت، پس می‌زنی یا می‌کشی یا می‌خواهی در دستت بگیری، بلکه از این دریا، از این جهلِ بی‌انتها...

شنبه، 18 فروردین 1403 - 20:00

پرونده پرواز بر فراز آشیانه‌ی سیمرغ | صفحه شصت و هشتم

ریویو: نقد و نظری به فیلم «تمساح خونی» ساخته «جواد عزتی»

«تمساح خونی» نشان داد که می‌توان سراسر یک فیلم کمدی را پُر نکرد از شوخی‌های جنسی و رکیک، ولی مردم را خنداند. باید قبول کرد که خنداندن تماشاگر، آن ‌هم در ایران، کار سختی است، مخصوصاً اگر نخواهید از الگوهای دم‌دستی و سخیف استفاده کنید.

جمعه، 17 فروردین 1403 - 20:32

پرونده قهر | صفحه هشتم

یادداشت: روایت قهر نادر ابراهیمی و مریم زندی

نادر ابراهیمی در بیست‌سالگی‌اش نامه‌‌های زیادی نوشته به ماری مهربان. حالا ماری مهربان کیست؟ خواهر ناتنی دهساله‌اش. مریم زندی. مریم زندی که عکاس مشهوری است و عکاس مجموعه عکس انقلاب ۵۷، حکومت ۵۸ و پرتره‌ی بسیاری از شخصیت‌های معروف. بعد خواهر و برادری، ...

ﺳﻪشنبه، 14 فروردین 1403 - 16:56

پرونده قهر | صفحه هفتم

یادداشت: روایت قهر ابراهیم گلستان و کاوه گلستان

ابراهیم گلستان از فخری دو فرزند داشت. لیلی و کاوه. لیلی دختر بابا بود و کاوه پسر مامان. و خب، بین هر پسر مامان و بابا در هر خانه‌ای تنش‌هایی هست. حالا اگر آن بابا ابراهیم گلستان با سختگیری و قاعده‌های خاص و فراوان خودش باشد و پسر، کاوه‌‌ای که عکاس جن...

دوشنبه، 13 فروردین 1403 - 16:00

پرونده قهر | صفحه پنجم

فهرست: پنج کتاب رمان از بهترین کتاب‌ها با موضوع قهر برای مخاطب نوجوان

هر قهری در هر کجای دنیا و بین هر دو آدمی هم که اتفاق بیفتد، چه بین مکس و دیوید باشد توی یکی از مدرسه‌های دولتی ایالت کالیفرنیای آمریکا بر سر اینکه دیوید جای مکس را توی سالن غذاخوری نگه نداشته بود؛ چه بین نازنین زهرا و مژده باشد توی مدرسه‌ی کپری ایل ق...

جمعه، 03 فروردین 1403 - 21:00

پرونده قهر | صفحه سوم

فهرست: ده کتاب داستان از بهترین کتاب‌ها با موضوع قهر برای مخاطب کودک

قهر و آشتی در دنیای کودکان متفاوت از دنیای بزرگسالان است. قهر و آشتی وسیله‌ی ارتباط بچه‌هاست. راهی است که آن‌ها به دنیای یکدیگر قدم می‌گذارند و با زبان و روش و منش و دیدگاه هم آشنا می‌شوند. قهر و آشتی برای کودکان آجرهای کوچکی است که با آن بنای شناخت ...

پنجشنبه، 02 فروردین 1403 - 06:00

پرونده قهر | صفحه دوم

یادداشت: دایرةالمعارف قهر؛ نگاهی به ترفندهای عاشق و معشوق در شعر فارسی

بسیاری از مضامین شعر کهن فارسی، خصوصاً در غزلیات عاشقانه، بر پایه‌ی درونمایه‌ی ستمگری معشوق و ستم‌کشی عاشق بنا شده‌اند. در این‌گونه اشعار که معمولاً در آن پای معشوقی همه‌چیزتمام، زیبارو و البته سرکش و جاه‌طلب در میان است، عاشق چاره‌ای جز ابراز عجز و ...

ﺳﻪشنبه، 29 اسفند 1402 - 14:00

پرونده قهر | صفحه یکم

سرمقاله: پرونده ردپای «قهر» در ادبیات و هنر

امکان ندارد هر سال نزدیک بهار باشد و در گیرودار خانه‌تکانی‌های نوروزی از رادیو یا تلویزیون یا اطرافیان این مضمون به گوشمان نخورده باشد که «حالا که دارید خانه تکانی می‌کنید، دل‌ها را هم بتکانید از قهر و کین و دوباره آشتی را از سر بگیرید.» ما هم در مید...

ﺳﻪشنبه، 29 اسفند 1402 - 00:00

پرونده جایزه فیلم اسکار | صفحه هفدهم

ریویو: نقد و نظری به فیلم «جاماندگان» ساخته «الکساندر پین»

فیلم «جاماندگان»، اثر الکساندر پین، فیلمی است که داستانش در دهه‌ی هفتاد میلادی اتفاق می‌افتد و حتی فیلم‌برداری، تدوین، صداگذاری و دیگر جزئیات این فیلم به سبک دهه‌ی هفتاد است. برای زمانی که حال و هوای سینمای دهه‌ی هفتاد به سرتان می‌زند، بهتر از این گز...

یکشنبه، 27 اسفند 1402 - 10:43

پرونده جایزه فیلم اسکار | صفحه پانزدهم

ریویو: نقد و نظری به فیلم «آناتومی یک سقوط» ساخته «ژوستین تریه»

این فیلم با صحنه‌ای از روز عادی خانواده‌ای سه‌نفره آغاز می‌شود. مادر خانواده که به نظر می‌رسد نویسنده‌ی مشهوری است، در حال مصاحبه با یک دانشجو است؛ پسرِ تقریباً نابینا درگیر آماده شدن برای رفتن به پیاده‌روی است و پدر در اتاق زیر شیروانی مشغول تعمیرات...

شنبه، 26 اسفند 1402 - 14:38

پرونده جایزه فیلم اسکار| صفحه دهم

ریویو: نقد و نظری به فیلم «داستان آمریکایی» ساخته «کورد جفرسون»

داستانِ «داستان آمریکایی» پیرامون ماندن و لق زدن میان سه نوع هویت از سیاه‌پوستان است: «آنچه دوست دارند باشند»، «آنچه واقعاً هستند» و «آنچه سفیدها از زیست و هویت سیاه‌ها می‌پسندند».

ﺳﻪشنبه، 22 اسفند 1402 - 13:46

پرونده جایزه فیلم اسکار | صفحه هشتم

یادداشت: نگاهی به مفاهیم انیمیشن برگزیده اسکار 2024 : «پسر و حواصیل» اثر «میازاکی»

هایائو میازاکی برای دومین بار در تاریخ این جشنواره برنده جایزه بهترین انیمیشن اسکار شد. به همین مناسبت، مجله میدان آزادی دو مطلب برای شما فراهم کرده که توامان در تازه‌ترین صفحه‌ی «پرونده جایزه فیلم اسکار» و «پرونده پرتره هایائو میازاکی» منتشر شده‌اند...

دوشنبه، 21 اسفند 1402 - 18:52

پرونده جایزه فیلم اسکار | صفحه هفتم

ریویو: نقد و نظری به انیمیشن «پسر و حواصیل» ساخته «هایائو میازاکی»

«پسر و حواصیل» فرآیند تولید دقیق و پرزحمتی را پشت سر گذاشته که نشان‌دهنده‌ی تعهد تزلزل‌ناپذیر میازاکی به کیفیت هنری است. این فرآیند -از مفهوم‌پردازی تا اکران- چندین سال به طول انجامید که برآمده از توجه به جزئیات و پایبندی به انیمیشن دستی است. طراحی ا...

دوشنبه، 21 اسفند 1402 - 17:20

پرونده جایزه فیلم اسکار| صفحه چهارم

فهرست: جایزه اسکار بهترین بازیگران نقش اول مرد از ابتدا تاکنون

انتخاب بهترین بازیگر نقش اول همیشه با انتقادها و تاییدهای اهالی هنر همراه بوده است چراکه چنین انتخابی دارای یک فرمول مشخص و یک قالب همیشگی نیست. از ابتدای اهدای جایزه بهترین بازیگر در اسکار –یعنی از سال ۱۹۴۹- ۴۴ بازیگر توانسته‌اند ۲ جایزه و یا بیشتر ...

یکشنبه، 20 اسفند 1402 - 21:25

پرونده جایزه فیلم اسکار | صفحه سوم

ریویو: نقد و نظری به فیلم «زندگی‌های گذشته» ساخته «سلین سونگ»

«زندگی‌های گذشته» قصه‌ی دو دوست دوازده ساله است که همدیگر را از دست می‌دهند به‌خاطر مهاجرت. وقتی یکی از همکلاسی‌ها از دختر داستان می‌پرسد که چرا می‌خواهید مهاجرت کنید، دخترک جواب می‌دهد: «چون به نویسنده‌های کره‌ای نوبل نمی‌دن». در دوازده ‌سالگی مهاجر...

یکشنبه، 20 اسفند 1402 - 13:20

پرونده جایزه فیلم اسکار | صفحه یکم

سرمقاله: پرونده‌‌ ویژه مرور تاریخچه و کارنامه دیروز و امروز جوایز آکادمی فیلم اسکار

جریان هنری، مستقل و اصلی سینما شاید جریانی است که اصلا جایی در اسکار ندارد و ما در بسیاری از ریویوها و مطالب سینمایی مجله میدان آزادی سعی کرده‌ایم و می‌کنیم به آن‌ها بپردازیم. اما این‌بار و به بهانه نزدیک‌شدن به زمان اهدای جوایز اسکار در یک پرونده کو...

شنبه، 19 اسفند 1402 - 19:45

پرونده پرواز بر فراز آشیانه‌ی سیمرغ | صفحه شصت و چهارم

ریویو: نقد و نظری به فیلم «پرویز خان» ساخته «علی ثقفی»

در شرایطی که خیلی از فیلم‌های سینمای ایران قهرمان را از  ابتدا با یک شکل و شمایل وارد داستان می‌کنند و در انتها با همان شکل و شمایل، همان عادات و آرزوها و همان عقاید و رفتار از داستان بیرون می‌برند، فیلم «پرویزخان» موفق شده سیر تحول و مکاشفه‌ی نفس در...

یکشنبه، 13 اسفند 1402 - 14:22

پرونده روزی روزگاری تلویزیون | صفحه چهل‌وسوم

ریویو: نقد و بررسی سریال «مستوران 2»، ساخته «علی هاشمی»

فصل دوم بیست سال بعد از ماجراهای فصل اول ادامه پیدا می‌کند، زمانی که لطفعلی در روز سیزدهم فروردین موفق به دیدار ماه‌منیر، دختر حاکم مستوران می‌شود. ملاقاتی که عشقی زیبا را آغاز می‌کند؛ غافل از اینکه دختری از کودکی در انتظار اوست و از سوی دیگر، مردی ق...

پنجشنبه، 10 اسفند 1402 - 15:35

به مناسبت روز جهانی تلویزیون

پیشنهاد مطالعه: پرونده روزی روزگاری تلویزیون؛ ویژه نقد و بررسی سریال‌های ایرانی صداوسیما

21 نوامبر روز جهانی تلویزیون است. روزی که برای پاسداشت و تاکید اهمیت تلویزیون بر پیوند بین مردم یک جامعه و جهان در تقویم جهانی گنجانده شده است. امروز و در روز جهانی تلویزیون دعوت می‌کنیم این پرونده که حاصل فکر و قلم حدود سی منتقد، نویسنده و روزنامه‌ن...

ﺳﻪشنبه، 30 آبان 1402 - 06:21

پرونده پرتره هایائو میازاکی | صفحه ششم

فهرست: همه انیمیشن‌های میازاکی

فهرست پیش رو اسامی تمام آثاری‌ست که میازاکی در آن یک یا چند نقش از سه نقش اصلی سینما را برعهده داشته است؛ یا نویسنده بوده یا کارگردان و یا تهیه‌کننده. از امتیازهای این فهرست به نسبت دیگر فهرست‌های موجود این است که به سه زبان فارسی، ژاپنی و انگلیسی ت...

دوشنبه، 15 آبان 1402 - 12:01

پرونده پرتره هایائو میازاکی | صفحه یکم

سرمقاله: «جادوگر انیمیشن شرقی» | پرونده‌پرتره‌ای برای هایائو میازاکی

اما فارغ از سیر هنری و تاریخی و معنایی، هایائو میازاکی به‌خودی خود به عنوان یک نویسنده و کارگردان دست‌کم بزرگ‌ترین انیمیشن‌ساز زندۀ دنیاست (اگر محاسبه‌گرانه احتیاط کنیم و نگوییم در کل تاریخ انیمیشن!). بعضی رسانه‌های غربی او را والت دیزنیِ ژاپن خوانده...

شنبه، 06 آبان 1402 - 23:15

پرونده پرواز بر فراز آشیانه‌ی سیمرغ | صفحه بیست و پنجم

ریویو: نقد و نظری به فیلم «اتاقک گلی»، ساخته «محمد عسکری»

اتاقک گلی اولین فیلم بلند سینمایی محمد عسکری است. فیلمی که در یک بستر عاشقانه آغاز می‌شود و در این زمینه به عملیات مرصاد می‌پردازد و تبدیل به یک فیلم جنگی می‌شود.اتاقک گلی خواسته است یک درام عاشقانه را با یک فیلم قهرمانی جنگی مخلوط کند. اما بیش از هر...

دوشنبه، 24 بهمن 1401 - 23:44

پرونده پرواز بر فراز آشیانه‌ی سیمرغ | صفحه نوزدهم

ویدئو: نقد و بررسی فیلم «شماره 10» ساخته «حمید زرگرنژاد»

نوزدهمین صفحه از پرونده‌ی «پرواز بر فراز آشیانه‌ی سیمرغ» به نقد و بررسی جدیدترین سینمایی حمید زرگرنژاد توسط «معصومه‌سادات نبی‌پور» منتقد و پژوهشگر سینما اختصاص دارد. نبی‌پور در این برنامه نیز پس از فیلم‌شناسی کارگردان، ضمن طرح بحثی درمورد تکنیک تعلیق...

جمعه، 21 بهمن 1401 - 22:22

پرونده پرواز بر فراز آشیانه‌ی سیمرغ | صفحه هجدهم

یادداشت: مروری بر متن و حاشیه ادوار جشنواره فیلم فجر - دهه چهارم (سال‌های 1391-1400)

دهه‌ی چهارمِ برگزاری برجسته‌ترین جشنواره‌ی فیلم در ایران نیز فرا می‌رسد. این دهه نیز خالی از جنجال واتفاقات مهم نبود، از حضور «رستاخیزِ» پر سروصدای احمدرضا درویش در جشنواره تا اعطای سیمرغِ نوید محمدزاده به رضا عطاران و هم‌چنین خداحافظی تلویحی «فرامرز...

جمعه، 21 بهمن 1401 - 17:39

پرونده پرواز بر فراز آشیانه‌ی سیمرغ | صفحه یازدهم

ویدئو: نقد و بررسی فیلم «پرونده باز است» ساخته‌ی «کیومرث پوراحمد»

معصومه‌سادات نبی‌پور در «قاب نقد فیلمِ میدان آزادی» فیلم سینمایی «پرونده باز است» را در بوته‌ی نقد و بررسی قرار داده. «پرونده باز است» تازه‌ترین اثر «کیومرث پوراحمد» است که از پرونده‌ای جنایی در دهه 80 شمسی وام گرفته و تصویربرداری آن در زندان و کانو...

دوشنبه، 17 بهمن 1401 - 18:50

پرونده پرواز بر فراز آشیانه‌ی سیمرغ | صفحه هفتم

ویدئو: آغاز «قاب نقد فیلمِ میدان آزادی» ویژه نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره فجر

منتقد این فصل از «قاب نقد فیلم میدان آزادی» خانم معصومه نبی‌پور، منتقد و پژوهشگر سینما هستند و قرار است به تناسب چگونگی، ساختار، ضعف یا قوت هر فیلم با یکی از دو روش «نقد فرمالیستی» و «نقد نظریه‌محور» تعدادی از فیلم‌های جشنواره‌ی چهل‌ویکم را نقد و بر...

شنبه، 15 بهمن 1401 - 12:00

پرونده پیراپدری | صفحه چهاردهم

ویدئو: ترانه ترکی «این مرد، بابای من است» از احمد کایا همراه با زیرنویس ترجمه

چهاردهمین صفحه از پرونده پیراپدری اختصاص دارد به ویدئوی ترانه‌ی «این مرد، بابای من است» به همراه ترجمه‌ی زیرنویس‌شده‌ی اختصاصی میدان آزادی از این ترانه. این ترانه ابتدا در آلبوم «کوه‌ها چه بادهایی را دیده‌اند»، با صدای احمد کایا و آهنگسازی و احتمالا ...

جمعه، 14 بهمن 1401 - 16:42

پرونده پیراپدری | صفحه دهم

روایت یک هنرمند از پدرش، قسمت چهارم: «روح الله خالقی»

روح‌الله خالقی موسیقیدان ایرانی و خالق قطعاتی چون «ای ایران» و «بهار دلنشین» متولد کرمان است. پدر او منشی فرمانفرما والی کرمان بود و روح‌الله اوایل کودکی‌اش را در عمارت باغ شازده ماهان سپری کرد تا اینکه پدرش به شهرهایی چون شیراز و اصفهان و تهران انتق...

پنجشنبه، 13 بهمن 1401 - 16:32

پرونده پیراپدری | صفحه هشتم

روایت یک هنرمند از پدرش، قسمت سوم: «عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر»

کتاب «نصیحت‌نامه» یا «قابوس‌نامه» عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر بن قابوس بن وشمگیر بن زیار به اندازه اسم نویسنده‌اش که کلمات فارسی و عربی و رومی دارد عجیب است! سادگی، صمیمیت، برون‌گرایی، تجربه‌محوری و وسعت اطلاعات از خصوصیات نثر کتابی است که عنصرالمع...

دوشنبه، 10 بهمن 1401 - 21:21

پرونده پیراپدری | صفحه هفتم

پدرهای محبوب سینمای ایران: «حاج کاظم» در «آژانس شیشه ای»

شاید بتوان گفت عصاره‌ی فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا تقابل و تعارض پدران و فرزندان است. پدران و فرزندانی که پا‌به‌پای تحولات اجتماعی در فیلم‌های مختلف حاتمی‌کیا رشد می‌کنند و جایگاه‌شان عوض می‌شود.حاج‌کاظم «آژانس شیشه‌ای» یکی از جذاب‌ترین، مظلوم‌ترین و ...

دوشنبه، 10 بهمن 1401 - 19:28

پرونده پیراپدری | صفحه ششم

فهرست: ده فیلم برگزیده «درباره پدر و پدری» از سینمای ایران و جهان

تحریریه میدان آزادی در این مطلب برای شما پدرانی را گرد آورده است که قصه‌ها و نقش‌هایی هستند در سینمای ایران و جهان، با ما به تماشای چند پدر از بهترین پدران سینما بنشینید

یکشنبه، 09 بهمن 1401 - 21:12

پرونده پیراپدری | صفحه سوم

روایت هنرمند از پدرش، قسمت اول: «ثمین باغچه‌بان»

او اولین مربی مبتکر الفبای ناشنوایان، صاحب نخستین مدرسه و کودکستان ناشنوایان و همچنین نخستین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران است. متولد ایروان بود و از سی و چهار سالگی به تبریز مهاجرت کرد و آنجا با وجود تمام سختگیری‌ها اولین کودکستان ایران را دایر کرد...

شنبه، 08 بهمن 1401 - 19:19

پرونده پیراپدری | صفحه دوم

پدرهای محبوب سینمای ایران: «رسول» در «روسری آبی»

می‌دانید چرا وقتی قرار است به پدرهای سینمای ایران فکر کنیم آثار زیادی به ذهن‌مان نمی‌آید؟ چون در فیلم‌ها همیشه این مادرها هستند که برجسته می‌شوند، این مادرها هستند که نقش‌شان، مهرشان، عشق‌شان بیشتر دیده می‌شود، حس می‌شود، درک می‌شود. حس پدرانه همیشه ...

شنبه، 08 بهمن 1401 - 17:33

پرونده پیراپدری | صفحه یکم

سرمقاله: «پیراپدری» ؛ پرونده‌ای درباره پدر و نقش پدری در عالم هنر

اگر مناسبت تقویمی «روز پدر» نباشد معلوم نیست کی یادمان بیفتد به پدر. به این آدمی که بیشتر روزها در حجم انبوه کارهای بیرونی غرق شده و گرچه شاید -در بیشتر مصادیقش- هرچه از مادیات و معنویات داشته را به پای خانواده ریخته و می‌ریزد اما انگار از متن آن دور...

شنبه، 08 بهمن 1401 - 16:32

پرونده از شیشه رنگی کلیسا | صفحه بیست و یکم

یادداشت: گفتگوی هنر مسیحی و هنر ایرانی

سیر تحول و تطور هنر در قامتی جامع را باید از تمدن‌ها پیگیری کنیم؛ چراکه آن‌ها همچون ریشه‌های هنر در دنیا هستند. از قدیمی‌ترین تمدن‌ها می‌توان به تمدن بین‌النهرین (میان‌رودان) و پس از آن ایران اشاره کرد. هنر ایرانی با شروع تمدن فلات ایران، در قالب دست...

چهارشنبه، 05 بهمن 1401 - 21:44

پرونده از شیشه رنگی کلیسا | صفحه بیستم

تک‌نگاری: نگاهی به زندگی و آثار واروژ کریم مسیحی

در ابتدای جوانی رفته بود آلمان که پزشکی بخواند، اما آنجا آشنایی و رفاقت با دوستی تئاتری در باشگاه ارمنیان مونیخ او را مجذوب سینما و تئاتر کرد و این جذبه او را از پزشکی و آلمان به هنر و ایران برگرداند. «رگبار» (1350) اولین فیلم سینمایی بیضایی است و ک...

ﺳﻪشنبه، 04 بهمن 1401 - 21:30

پرونده از شیشه رنگی کلیسا | صفحه هجدهم

تک‌نگاری: نگاهی به زندگی و آثار ادوارد زهرابیان

ادوارد زهرابیان با این حال، بیشتر از آنکه نامش در زمره‌ی معماران شناخته شود در جرگه‌ی طراحان گرافیک، مشهور است. طراحی نشان هواپیمایی ملی ایران -هما- نام‌‌ او را برای همیشه در تاریخ طراحی گرافیک جاودانه کرد.

شنبه، 01 بهمن 1401 - 20:52

پرونده از شیشه رنگی کلیسا | صفحه هفدهم

تک‌نگاری: نگاهی به زندگی و آثار آودیس هاکوبیان

آودیس هاکوبیان معروف به آوو، هنرمند حکاک نقره‌ی ارمنی است که ناشناخته مانده و در این سال‌ها کمتر به او پرداخته شده است.سال ۱۳۱۳ در تبریز پسری به دنیا آمد که بعدها هنرمندی نخبه‌ شد؛ هنرمندی با اعتبار جهانی که جوایز متعددی را از آن خود کرد. خانواده‌اش ...

چهارشنبه، 28 دی 1401 - 18:28

نقد داستان‌نویس ارمنی بر رمان معروف عباس معروفی

ارمنی‌ها چگونه در سمفونی مردگان روایت شدند؟

استفاده از شخصیت‌های ارمنی در بسیاری از فیلم‌ها و رمان‌های فارسی باب است. تا به حال کارگردان‌ها و نویسندگان مطرح زیادی چه به‌صورت تیپ و چه به‌صورت شخصیت از حضور ارمنی‌ها در فیلم و داستان استفاده کرده‌اند. اما سؤال این است که این حضور چقدر با واقعیات ...

دوشنبه، 19 دی 1401 - 18:32

پرونده از شیشه رنگی کلیسا | صفحه دهم

تک‌نگاری: نگاهی به زندگی و آثار آزاد ماتیان

آزاد آن سال‌ها که رشته‌ی ادبیات ارمنی راه افتاد آبادان بود. آزاد ماتیان. شاعر، مترجم و استاد دانشگاه ارمنی‌تبار ایرانی. این «آزاد» همان آزادِ فارسی است. به همان معنای فارسیِ کلمه؛ شخص آزاد. با این تفاوت که «د»ی آخرش در زبان ارمنی چیزی بین «د» و «ت»ی ...

یکشنبه، 18 دی 1401 - 18:18

پرونده از شیشه رنگی کلیسا | صفحه نهم

گفتگوی مجله میدان آزادی با روبرت صافاریان: «در دام تصویر کلیشه‌ای از ارامنه نیفتادم»

مینو رضایی، سوانا مهرابیان و مجید اسطیری

ارامنه در حوزه‌های هنری مختلف در یک دوران گذار به تجدد نقش بسیار مهمی را بازی کرده‌اند؛ به‌خصوص در سینما، هنرهای تجسمی، موسیقی و معماری. که تمام‌شان دیداری و شنیداری هستند. جایی ‌که به زبان مربوط می‌شود اما هنرمند ارمنی تأثیرگذار نداریم. در این دوران...

جمعه، 16 دی 1401 - 10:35
صفحه 1 از 2ابتدا   قبلی   [1]  2  بعدی   انتها