پنجشنبه 19 مهر 1403 / خواندن: 4 دقیقه
ابراهیم حقیقی خبر داد:

مصطفی اسداللهی، گرافیست برجسته ایرانی درگذشت

ابراهیم حقیقی با انتشار عکسی تاریخی از استادان هنر گرافیک ایران در صفحه‌ی شخصی اینستاگرامش از درگذشت دوست و همکار قدیمی خود مصطفی اسداللهی خبر داد.

5
مصطفی اسداللهی، گرافیست برجسته ایرانی درگذشت

مجله میدان آزادی: چهره‌های هنر گرافیک ایران اگرچه امروز بسیار و متعددند اما این نسل، شاگردان اساتید معدودی بودند که پایه‌های هنر گرافیک را در دانشگاه‌های ایران بنا نهادند؛ اساتیدی که یکی یکی از شمار آنان کاسته می‌شود. در ادامه خبری بخوانید در این زمینه:

به گزارش مجله میدان آزادی، ساعاتی پیش ابراهیم حقیقی از درگذشت مصطفی اسداللهی خبر داد. مصطفی اسداللهی یکی از برجسته‌ترین هنرمندان و استادان گرافیست ایران بود که در اردیبهشت‌ماه سال 1329 در تهران به دنیا آمد. او فارغ التحصیل دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران و نیز فارغ‌التحصیل دانشگاه سوربن پاریس و از موسسان انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران نیز بود. اسداللهی از سال 1366 تدریس در دانشکده‌ی هنرهای زیبای تهران را آغاز کرد و در کنار تربیت نسلی از هنرمندان جوان کشور به یکی از قله‌های گرافیک ایران تبدیل شد.

 ابراهیم حقیقی با انتشار عکسی تاریخی از استادان هنر گرافیک ایران در صفحه‌ی شخصی اینستاگرامش از درگذشت دوست و همکار قدیمی خود مصطفی اسداللهی خبر داد. در این عکس که می‌توان آن را قابی نایاب از برجسته‌ترین استادان هنر گرافیک ایران دانست می‌توان چهره‌هایی چون مرتضی ممیز، مسعود سپهر، مصطفی اسداللهی و ابراهیم حقیقی را در کنار یکدیگر دید.

 از راست به چپ: مصطفی اسداللهی، مسعود سپهر، مرتضی ممیز، ابراهیم حقیقی | سال ۱۳۷۶ 

اسداللهی که معتقد بود طراحی لوگو نشانه‌ی مبارزه و چالش و نشان‌دهنده‌ی مهارت‌های طراح در حرفه خود و مهمترین بخش و شاهکار طراحی گرافیک است از جمله هنرمندانی بود که با وجود آشنایی کامل با هنر گرافیک غرب، از خطوط فارسی در آثارش استفاده می‌کرد و با تحقیق و تمرین در نقوش مربوط به قالیبافی ایرانی به سبک ویژه‌ای در خلق آثار گرافیکی مبتنی بر نقطه دست یافته بود.

از افتخارات او می‌توان به دریافت لوح تقدیر و تندیس طلایی به‌عنوان اثر برگزیده‌ی دومین، سومین و چهارمین بینال هنر گرافیک ایران برای طراحی نشانه، و دریافت نشان عالی و طوبای زرین هشتمین جشنواره‌ی تجسمی فجر در رشته‌ی گرافیک اشاره کرد.

از مشهورترین نشان‌واره‌های (لوگو) او نشان‌های باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال، شبکه‌ی بین‌المللی خبر صدا و سیما، بیمه‌ی آسیا و نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است که در حافظه‌ی تصویری بسیاری از ایرانیان ماندگار شده است.

مجله میدان آزادی درگذشت این هنرمند هنرهای تجسمی را به خانواده، دوستان و شاگردان وی و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.
 




تصاویر پیوست

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط «میدان آزادی» منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد!

نکته دان
از مشهورترین نشان‌واره‌های او نشان‌های باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال، شبکه‌ی بین‌المللی خبر صدا و سیما، بیمه‌ی آسیا و نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است که در حافظه‌ی تصویری بسیاری از ایرانیان ماندگار شده است.


مطالب مرتبط