ﺳﻪشنبه 24 مرداد 1402 / خواندن: 2 دقیقه
از 22 مرداد به مدت ده شب:

سوگ‌خوانی «آینه‌بندان» در مشهد روی صحنه رفت

همزمان با آغاز دهه‌ی سوم ماه محرم و در آستانه‌ی سنت برگزاری اربعین امام حسین، سوگ‌خوانی «آینه‌بندان» به نویسندگی محمدرضا خازنی رضوی، کارگردانی امیرمحمد اصغری و به همت گروه فرهنگی هنری ماهو از ۲۲ مردادماه، در مشهد به روی صحنه رفت.

5
سوگ‌خوانی «آینه‌بندان» در مشهد روی صحنه رفت

مجله میدان آزادی: سوگ‌خوانی «آینه‌بندان» به مناسبت ایام ماه محرم و صفر و وقایع پس از عاشورا، در شهر مشهد در حال برگزاری است. جزئیات این رویداد را در ادامه بخوانید:

همزمان با آغاز دهه‌ی سوم ماه محرم و در آستانه‌ی سنت برگزاری اربعین امام حسین، سوگ‌خوانی «آینه‌بندان» به همت گروه فرهنگی هنری ماهو از ۲۲ مردادماه، در مشهد به روی صحنه رفت.

به گزارش سرویس خبر مجله میدان آزادی،  سوگ‌خوانی «آینه‌بندان» می‌کوشد همراه با کاروان امام حسین، روایتگر وقایع شام تا مدینه باشد. این روایت از زبان اشک‌ها، چشم‌ها، خورشید و ماه بیان می‌شود که در آن اشک‌ها و چشم‌ها، آینه هستند و خورشید و ماه به آینه‌ها نور می‌دهند و داستان را روایت می‌کنند.

«آینه‌بندان» به نویسندگی محمدرضا خازنی رضوی، کارگردانی امیرمحمد اصغری و تهیه‌کنندگی گروه فرهنگی هنری ماهو به روی صحنه رفته است.

سوگ و سوگواری برای عزیزان و شخصیت‌های برجسته‌ی مذهبی و غیرمذهبی یکی از گونه‌های آیینی پیش از اسلام و دوران باستان است که در ایران بیش از 3 هزار سال قدمت دارد؛ نمونه‌ی بارز این آیین در دوران باستان، «سوگ سیاوش» است که پس از اسلام نیز اجرا شده است.

پایه و اساس سوگ‌خوانی، موسیقی است و از ارکان مهم موسیقی سوگ، مرثیه است. نمونه‌های موسیقی سوگواری تاریخی، امروزه در آیین‌های سوگواری مناطق مختلف ایران دیده می‌شود.

سوگ‌خوانی «آینه‌بندان» چهارمین سوگ‌خوانی گروه فرهنگی هنری ماهو است. این نمایشِ آوایی، به مدت ۱۰ شب، هر شب از ساعت ۱۹:۳۰ الی ۲۱:۳۰ در سالن همایش‌های هلال احمر مشهد پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

تماشای این نمایش رایگان است و علاقه‌مندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایت mahogroup.ir مراجعه کنند.

 

https://azadisq.com/Portals/0/images/content/1401/%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%B1-2-%D8%B3%D9%88%DA%AF%E2%80%8C%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86.jpg?ver=ypRF2lrWomNUFOjG4QnRTQ%3d%3d




تصاویر پیوست

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط «میدان آزادی» منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد!

نکته دان
پایه و اساس سوگ‌خوانی، موسیقی است و از ارکان مهم موسیقی سوگ، مرثیه است. نمونه‌های موسیقی سوگواری تاریخی، امروزه در آیین‌های سوگواری مناطق مختلف ایران دیده می‌شود.


مطالب مرتبط