نکته دان
وقتی باربد میخواست برای نمایش و ثبتوضبط هنر خویش به دربار پادشاه -که آن زمان یگانه محل نشر و ثبت و توسعهی آثار هنری بوده- وارد شود با منع و مخالفت، مواجه میشود. مانع ورود او به دربار، ضعف او در نوازندگی و آهنگسازی نبوده، بلکه حسادت سرگروه موسیقینوازان دربار یعنی «سرکش» بوده که اتفاقاً با سنجش و فهم اوج هنر باربد حضور او را خطری برای موقعیت شغلی و اجتماعی خود احساس میکرد. اما باربد که از در اصلی و رسمی به عمارت شاه راه پیدا نمیکند، سراغ باغبان عمارت میرود که هنر او را دوست داشته و سرانجام با کمک این دوست باغبان به باغ پادشاه وارد میشود...
باربد یک نام کهن است اما همهی گذشتهی موسیقی ایران نیست، تمدن بزرگ ایران از کهنترین تمدنهایی است که موسیقی والا و ارزشمند و اصطلاحاً حرفهای داشته. به گواهی آثار تاریخی، از جمله لوح پیداشده در تپهی چغامیش، سی و چهار قرن قبل از میلاد مسیح -یعنی بیش از پنج هزار سال پیش- در ایران یک ارکستر کامل موسیقی همراه با آواز و سازهای کوبهای، زهی و بادی وجود داشته. در آن لوح فردی مانند آوازخوانان قدیمی ایرانی و قاریان مصری چهارزانو نشسته، سینه ستبر کرده و دست بر گوش گذاشته. فردی دیگر سازی شبیه به چنگ مینوازد، فردی دیگر در سازی شبیه به سرنا میدمد و دیگری نیز بر سازی شبیه طبل میکوبد. این لوح کهنترین سند موسیقی جهان و قدیمیترین پوستر کنسرت موسیقی در کرهی خاک است.