ﺳﻪشنبه 03 مهر 1403 / خواندن: 5 دقیقه
پرونده قهرمانان بی‌داستان | صفحه پانزهم

گزارش: واکنش هنرمندان به حادثه‌ی جان‌باختن کارگران معدن طبس

در حادثه‌ی انفجار معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس، بسیاری از سیاستمداران جهان با مردم و دولت ایران همدردی کردند. در این میان هنرمندان از اولین گروه‌هایی هستند که واکنش آن‌ها موردتوجه مردم قرار می‌گیرد. در این گزارش به واکنش چند تن از هنرمندان ایرانی و شیوه‌ی ابراز همدردی آنان با بازماندگان این حادثه و مردم ایران پرداخته‌ایم.

4
گزارش: واکنش هنرمندان به حادثه‌ی جان‌باختن کارگران معدن طبس

مجله میدان آزادی: پایان تابستان سال 1403 با خبری دردناک برای مردم ایران در صفحه‌ی تقویم‌ها ثبت شد. حادثه‌ای که اگرچه از بسیاری از ما دور است اما دردی بسیار قوی در قلب‌هایمان دارد: انفجار در معدن زغال‌سنگ طبس؛ سال گذشته مجله‌ی میدان آزادی در پرونده‌ ویژه هنر و ادبیات کارگری با نام «قهرمانان بی‌داستان» به سهم خود برای دیده شدن این قشر زحمتکش تلاش کرده بود. گزارشی بخوانید از واکنش چهره‌های هنری به این حادثه‌ی دردناک:


هنوز خورشید پاییز اول مهر طلوع نکرده بود که خبری تلخ، تیتر اول رسانه‌ها شد. خبر کوتاه بود اما انتشار غمش بزرگ «نشت گاز حوالی ساعت ۲۱ شنبه‌شب (۳۱ شهریور) در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال‌سنگ معدنجوی طبس، موجب انفجار شد.»

اسم انفجار در معدن که می‌آید همه می‌دانند معدن یعنی کارگر و انفجا در معدن یعنی مرگ کارگران...

در ساعات اولیه‌ی این حادثه، هنرمندان نیز به جمع داغداران پیوستند و در سوگ مردم ایران شریک شدند.


حامد بهداد با انتشار نام طبس در پس‌زمینه‌ای مشکی در صفحه اینستاگرامش به سهم خود به این حادثه اشار کرد:


هدی زین‌العابدین که در فیلم «رهایم کن»، نقش خانواده‌ی یکی از کارگران معدن طبس را بازی کرده بود نیز در ساعات اولیه‌ی این حادثه در صفحه ایستاگرامش با بازارسال پست محسن چاووشی، با مردم ایران و خانواده‌های داغدار آنان همدردی کرد:


نوید محمدزاده نیز با انتشار پستی از یک صفحه‌ی مجازی با الهام از دیالوگ ماندگار پرویز پرستویی در فیلم آژانس شیشه‌ای:  «می‌دونی یه گردان بره خط گروهان برگرده یعنی چی؟ می‌دونی یه گروهان بره خط دسته برگرده یعنی چی؟ می‌دونی یه دسته بره خط نفر برگرده یعنی چی؟» به شکلی سینمایی به این حادثه واکنش نشان داد و در صفحه‌ی اینستاگرامش آورد: «میدونی گروه بره معدن، هیچکس برنگرده یعنی چی؟ 52 تن»


علیرضا قربانی با انتشار نماهنگی از تصاویر کارگران معدن و برشی از قطعه‌ی «روزهای بی‌قرار» خود به این حادثه واکنش نشان داد.

محسن چاوشی با انتشار مطلبی در صفحه‌ی اینستاگرامش، با تصاویری از فعالیت و خنده‌های کارگران معدن و بخشی از موسیقی تیتراژ فیلم «بیبدن»، عمق غم این حادثه‌ی انفجار معدن طبس را از پنجره‎‌‌ی هنر خود به مردم ایران و مادران داغدار این حادثه تسلیت گفت:
ببین مادر ببین مادر ببین مادر زمستونه
ببین احوالمو که مثل موی تو پریشونه
واسم رخت عزا تن کن همینجا شمع روشن کن
که امشب حال من عین شب شام غریبونه


از دیگر هنرمندانی که به حادثه انفجار معدن طبس واکنش نشان دادند می‌توان به امین حیایی، پژمان بازغی، رضا گلزار، محسن کیایی، مصطفی کیایی، احمد مهرانفر، پیمان معادی، تهمینه میلانی، شهاب حسینی، محسن یگانه، علی زندوکیلی، هومن حاجی عبداللهی، مژده لواسانی، بهاره کیان‌افشار و نعیمه نظام‌دوست اشاره کرد که تصاویر مربوط به تسلیت هر یک را می‌توانید در گالری پیوست این گزارش مشاهده کنید.

این گزارش به مرور کامل خواهد شد.
 




تصاویر پیوست

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط «میدان آزادی» منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد!

نکته دان
محسن چاووشی با انتشار مطلبی در صفحه‌ی اینستاگرامش، با تصاویری از فعالیت و خنده‌های کارگران معدن و بخشی از موسیقی تیتراژ فیلم «بیبدن»، عمق غم این حادثه‌ی انفجار معدن طبس را از پنجره‎‌‌ی هنر خود به مردم ایران و مادران داغدار این حادثه تسلیت گفت.


مطالب مرتبط