مجله میدان آزادی: اینبار، فهرست برگزیدگان بخش موسیقی نواحی جشنوارهی جوان را برای سازهای بادی تدوین کردهایم. قسمت جدید از بخش «فهرستهای ادوار جشنواره جوان - بخش موسیقی نواحی ایران» و صفحهی هشتم از پروندهی «شاخههای درخت باربد» به این فهرست و شرحی برای سازهای بادی اختصاص دارد.
سازهای بادی ایرانی در طول تاریخ بسیار مهم بودهاند و در اعلانجنگ، اطلاعرسانی، شادی و غم مورد استفاده قرار میگرفتهاند و نباید نقش مهم آنها را در فرهنگ و موسیقی کشورمان نادیده گرفت. سازهای بادی ایرانی از نی گرفته تا سرنا هم در موسیقی دستگاهی و هم در موسیقی نواحی ایران بسیار پرکاربرد و قابلتوجه هستند. از آنجا که این سازها قدمتی چندین هزار ساله و تنوع بسیار زیادی دارند، دستهبندی آنها کمی پیچیده است. با توجه به قدمت ایران، سازهای بادی زیادی در کشور وجود دارند. از کهنترین سازهای بادی ایرانی، ساز نی است. از نمونههای بسیار ابتدایی و ساده مانند وِروِرک و سوتک تا نفیر و بوق و سازهای اصیلی مانند نی، نیلبک، کرنا، سرنا، دوزله و نیانبان گرفته تا هواصداهای دارای کلاویه که از کشورهای اطراف وارد شدهاند؛ مثل هارمونی که در بلوچستان رواج دارد و گارمونِ آذربایجان.
در جشنواره موسیقی جوان، نوازندگان جوان کشورمان با ساز های بادی لَلهوا، نرمهنای، سرنا (لرستان و مازندران)، کرنا (فارس)، غرنه (یا قرنه)، نیجفتی و نیانبان (بوشهر، سواحل جنوبی و هرمزگان) به رقابت پرداختهاند.
جدول: فهرست تمام برگزیدگان رتبه اول جشنواره موسیقی جوان در بخش نواحی (سازهای بادی)
دوره |
سال |
بخش رقابت |
رده سنی |
نام هنرمند |
دهم
|
۱۳۹۵
|
نواحی- نرمه نای و ضرب کردی
|
-
|
کیومرث محمودی - اسماعیل محمودی
|
دهم
|
۱۳۹۵
|
نواحی-سرنای لرستان
|
الف
|
امیرحسین بسطامی - شاهرخ پیمانی
|
یازدهم
|
۱۳۹۶
|
نواحی-سرنای لرستان
|
الف
|
امیرحسین بسطامی
|
یازدهم
|
۱۳۹۶
|
نواحی-لله وا
|
الف
|
محراب قیاسی
|
یازدهم
|
۱۳۹۶
|
نواحی-لله وا
|
ب
|
حمیدرضا قیاسی
|
یازدهم
|
۱۳۹۶
|
نواحی-لله وا
|
ج
|
پویا محسنی
|
یازدهم
|
۱۳۹۶
|
نواحی-نرمه نای
|
الف
|
آروین دباغی - پارسا احمدزاده
|
یازدهم
|
۱۳۹۶
|
نواحی-نرمه نای
|
ج
|
مژگان سیدی بوکانی
|
سیزدهم
|
۱۳۹۸
|
نواحی-سرنای لرستان
|
الف
|
امیرحسین بسطامی
|
سیزدهم
|
۱۳۹۸
|
نواحی-سرنای لرستان
|
ب
|
عرفان مریدی
|
سیزدهم
|
۱۳۹۸
|
نواحی-سرنای مازندران
|
ب
|
محمدرضا کاظمی
|
سیزدهم
|
۱۳۹۸
|
نواحی-سرنای مازندران
|
ج
|
محمد الیاسی
|
سیزدهم
|
۱۳۹۸
|
نواحی-قرنه مازندران
|
ب
|
حسین جهانی نسب
|
سیزدهم
|
۱۳۹۸
|
نواحی-کرنا فارس
|
ج
|
فرشاد خسروانی
|
سیزدهم
|
۱۳۹۸
|
نواحی-لله وا
|
الف
|
محراب قیاسی
|
سیزدهم
|
۱۳۹۸
|
نواحی-لله وا
|
ب
|
حسین جهانی نسب
|
سیزدهم
|
۱۳۹۸
|
نواحی-لله وا
|
ج
|
پویا محسنی
|
سیزدهم
|
۱۳۹۸
|
نواحی-نرمه نای
|
الف
|
پارسا احمدزاده
|
سیزدهم
|
۱۳۹۸
|
نواحی-نرمه نای
|
ب
|
آروین دباغی
|
سیزدهم
|
۱۳۹۸
|
نواحی-نی انبان سواحل جنوبی و هرمزگان
|
ج
|
یانامیر تنگسیری - رضا زارع
|
چهاردهم
|
۱۳۹۹
|
نواحی-سرنا لرستان
|
الف
|
حسین حسنوند
|
چهاردهم
|
۱۳۹۹
|
نواحی-لله وا
|
الف
|
محمد ندامانی - علی قلیان
|
چهاردهم
|
۱۳۹۹
|
نواحی-نی انبان بوشهر
|
الف
|
علیرضا بهرام پور
|
پانزدهم
|
۱۴۰۰
|
نواحی-ساز های بادی(سرنا،لله وا، غرنه)
|
الف
|
علی قلیان
|
پانزدهم
|
۱۴۰۰
|
نواحی-ساز های بادی(لله وا)
|
ب
|
علی اصغر زارع
|
پانزدهم
|
۱۴۰۰
|
نواحی-سازهای بادی(لله وا،غرنه)
|
ج
|
پویا محسنی
|
پانزدهم
|
۱۴۰۰
|
نواحی-نی جفتی بوشهر
|
الف
|
عرفان سعیدی
|
پینوشت:
فهرستهای جشنوارهی موسیقی جوان در بخش موسیقی نواحی را به تفکیک دستهبندی سازها در تکنوازی یا همنوازی و همینطور تمایز بخش ساز و آواز به پنج دستهی کلی: 1- آواز، 2- کوبهای، 3- زهی آرشهای، 4- زهی مضرابی و 5- بادی، تدوین کرده و به مخاطبان ارائه خواهیمداد. همچنین به دلیل کثرت برگزیدگان در همهی ادوار، تنها به گردآوری فهرست هنرمندانی که رتبهی اول و تندیس جشنواره را بهدستآوردند، بسنده شدهاست.
هدف از انتشار این فهرستها بازخوانی و یادآوری استعدادهای موجود کشور در همین روزگار در بخشهای مختلف موسیقی نواحی ایران است، بازخوانی و یادآوریای که مخاطبش همهی تصمیمگیران و مدیران و نهادی فرهنگی کشور و همچنین جامعهی آهنگسازان و مدیران تولید آثار هنری است.
جشنوارهی ملی موسیقی جوان از سال ۱۳۸۵ به مثابه آزمونی هنری برای ارزیابی وضعیت کمی و کیفی آموزش موسیقی در کشور تاسیس شد. این جشنواره، از سویی موجب ایجاد انگیزهای برای تلاش و تکاپوی بیشتر در میان نسل جوان موسیقیدان میشود و از سوی دیگر با همکاری جمع بسیاری از استادان برجستهی موسیقی کشور، مجالی شایسته را برای ارزیابی سطح کیفی آثار نسل جدید و کمک به فعالیتهای موسیقایی آنان فراهم آورده.
در واقع، این رویداد یک «مسابقهی موسیقایی» است. موسیقی نواحی طی این سالها در جشنواره موسیقی جوان، هم به جشنواره منفعت دادهاست و هم از آن منفعت بردهاست؛ از یک جهت، فرهنگ و قدمت در کنار هنر پختهی موسیقی نواحی، به جشنواره غنا داده و از جهتی دیگر جشنواره باعث رونقگرفتن و طرفدار پیداکردن موسیقی نواحی بین نسل جدید شدهاست. به هر حال رسالت اصلی این جشنواره معرفیکردن فضای موسیقی مقامی و نواحی است.
این جشنواره در دوره هشتم و نهم (سال ۹۳ و ۹۴) در قالب سه رده سنی «الف» (۱۰ تا ۱۵ سال)، «ب» (۱۶ تا ۲۱ سال) و «ج» (۲۲ تا ۲۷ سال) برگزار شد و پس از آن رده بندی سنی تغییر یافت. رده سنی «الف» (۱۵ تا ۱۸ سال)، «ب» (۱۹ تا ۲۳ سال) و «ج» (۲۴ تا ۲۷ سال) در این جشنواره به رقابت پرداختند.