جمعه 28 اردیبهشت 1403 / خواندن: 3 دقیقه
به بهانه دومین سالروز درگذشت آهنگساز مشهور یونانی

فهرست: 10 موسیقی برتر از بهترین آهنگ‌های ونجلیس

اوانجلوس اودیسه پاپاتاناسیو آهنگساز بزرگ یونانی بود که به نام هنری ونجلیس شناخته می‌شد. او در دهه شصت میلادی مانند خیلی از هنرمندان دیگر یونانی که به دنبال فضای آزادتری برای فعالیت هایشان بودند به فرانسه و سپس لندن مهاجرت کرد.در این سال‌ها سبک آهنگسازی او به مرور تغییر و تکامل یافت و نهایتاً به نوعی موسیقی الکترونیک تبدیل شد که می‌توانست خاصیت الکترونیک خود را کاملاً پشت قدرت تنظیم آهنگساز پنهان کند.

4.6
فهرست: 10 موسیقی برتر از بهترین آهنگ‌های ونجلیس

مجله میدان آزادی: امروز 28 اردیبهشت (17 می) دومین سالروز درگذشت آهنگساز سرشناس یونانی و موسیقی‌دان مشهور بین‌المللی ونجلیس (یا «ونگلیس»). به همین بهانه از آقای مجید اسطیری -نویسنده و منتقد- درخواست کردیم تا فهرست گزیده‌ای از بهترین آهنگ‌های این آهنگساز محبوب را برای مخاطبان مجله میدان آزادی فراهم کنند. در کنار خواندن توضیحات جناب اسطیری این انتخاب‌های شنیدنی را در ادامه بشنوید:

 

https://azadisq.com/Portals/0/images/content/1402/Vangelis.jpg?ver=fyibSzoloC4jZwOx7q9mMw%3d%3d

«اوانجلوس اودیسه پاپاتاناسیو» ( eˈvaɲɟelos oðiˈseas papaθanaˈsi.u ) آهنگساز بزرگ یونانی بود که به نام هنری «ونجلیس» ( Vangelis ) شناخته می‌شد. ونجلیس متولد  ۲۹ مارس ۱۹۴۳ در شهرک «آگریا» واقع در یونان بود. او در دهه شصت میلادی مانند خیلی از هنرمندان دیگر یونانی که به دنبال فضای آزادتری برای فعالیت‌هایشان بودند به فرانسه و سپس لندن مهاجرت کرد. در این سال‌ها سبک آهنگسازی او به مرور تغییر و تکامل یافت و نهایتاً به نوعی موسیقی الکترونیک تبدیل شد که می‌توانست خاصیت الکترونیک خود را کاملاً پشت قدرت تنظیم آهنگساز پنهان کند. اگرچه او را « سلطان کیبوردها» می‌خواندند اما در بسیاری از آثار او الکترونیک بودن موسیقی اصلا خودنمایی نمی‌کند.

فهرستی که پیش روی شماست از میان آلبوم‌های مستقل ونجلیس که بیشتر در سبک «نیو ایج» (new age) هستند انتخاب شده است. بنابراین بسیاری از قطعات شنیدنی ونجلیس که در قالب موسیقی فیلم ساخته شده‌اند در این فهرست حاضر نیستند و در آینده، در فهرست دیگری به شما مخاطبان موسیقی عرضه خواهندشد.

این آهنگساز بزرگ دو سال پیش در 17 می بر اثر نارسایی قلبی در فرانسه درگذشت.

 


۱. Spiral

سال انتشار:  ۱۹۷۷
آلبوم: Spiral


۲.   Hymn

سال انتشار:  ۱۹۸۶
آلبوم: The Fall


۳. Message

سال انتشار:  ۱۹۸۸
آلبوم: Direct


۴. Messages

سال انتشار: ۱۹۹۵
آلبوم: Voices

 


۵.  Bon Voyage   

سال انتشار:  ۱۹۹۷
آلبوم: Oceanic


۶.  Songs of the Seas   

سال انتشار:  ۱۹۹۷
آلبوم: Oceanic


۷. El Greco Movement X  Epilogue

سال انتشار:  ۱۹۹۸
آلبوم: El Greco


۸. Anthem The ۲۰۰۲ FIFA World Cup Korea Japan

سال انتشار:  ۲۰۰۲
آلبوم: سرود رسمی جام جهانی کره و ژاپن ۲۰۰۲


۹. Rosetta

سال انتشار:  ۲۰۱۶
آلبوم: Rosetta


۱۰. Juno,s Tender Call

سال انتشار:  ۲۰۲۰
آلبوم: Juno to Jupiter




تصاویر پیوست

نازنین
28 اردیبهشت 1403

عاااااالی ❤️

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط «میدان آزادی» منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد!

نکته دان
فهرستی که پیش روی شماست از میان آلبوم‌های مستقل ونجلیس که بیشتر در سبک «نیو ایج» (new age) هستند انتخاب شده است. بنابراین بسیاری از قطعات شنیدنی ونجلیس که در قالب موسیقی فیلم ساخته شده‌اند در این فهرست حاضر نیستند


مطالب مرتبط