مجله میدان آزادی: اینبار در ستون «فهرستهای بهترینهای تمام ادوار جشنوارهی فیلم فجر» به سراغ فهرست «تمام برگزیدگان سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم فجر» در ادوار چهلسالهی جشنواره رفتهایم. در صفحهی بیستم از پروندهی «پرواز بر فراز آشیانهی سیمرغ»، این فهرست و توضیحاتی دربارهی آن را بخوانید.
«سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری جشنوارهی فیلم فجر» جایزهای است که هر سال مقارن با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ طی مراسم اختتامیهی جشنواره به «بهترین فیلمبرداری از یک اثر بلند سینمایی» اهدا میشود. این جایزه در دورهی اول به هیچ کدام از شرکتکنندگان تعلق نگرفت.
محمود کلاری و حمید خضوعی ابیانه با چهار دوره دریافت جایزه، رکورددار دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از جشنوارهی فجر هستند. رتبهی دوم این رکورد از آن اصغر رفیعی جم و محمد آلادپوش با سه دوره دریافت این جایزه است. همچنین مرتضی نجفی تنها فیلمبرداری است که توانسته این سیمرغ بلورین را طی دو سال متوالی از آن خود کند.
دوره
|
سال
|
بهترین فیلمبردار
|
نام اثر
|
اول
|
۱۳۶۱
|
-
|
-
|
دوم
|
۱۳۶۲
|
اسماعیل امامی
|
هیولای درون
|
سوم
|
۱۳۶۳
|
فیروز ملک زاده
|
گل های داوودی
|
چهارم
|
۱۳۶۴
|
محمود کلاری
|
جاده های سرد
|
پنجم
|
۱۳۶۵
|
محمد آلادپوش
|
گزارش یک قتل
|
ششم
|
۱۳۶۶
|
اصغر رفیعی جم
|
شاید وقتی دیگر
|
هفتم
|
۱۳۶۷
|
محمود کلاری
|
سرب
|
هشتم
|
۱۳۶۸
|
تورج منصوری
|
هامون
|
نهم
|
۱۳۶۹
|
اصغر رفیعی جم
|
پرده آخر
|
دهم
|
۱۳۷۰
|
مهرداد فخیمی
|
مسافران
|
یازدهم
|
۱۳۷۱
|
رضا رضی
|
پرواز را به خاطر بسپار
|
دوازدهم
|
۱۳۷۲
|
حسن پویا
|
چشم شیطان
|
سیزدهم
|
۱۳۷۳
|
علی رضا زرین دست
|
پری
|
چهاردهم
|
۱۳۷۴
|
محمود کلاری
|
گبه
|
پانزدهم
|
۱۳۷۵
|
محمد آلادپوش
|
سرزمین خورشید
|
شانزدهم
|
۱۳۷۶
|
محمد داوودی
|
تولد یک پروانه
|
هفدهم
|
۱۳۷۷
|
بهرام بدخشانی
|
هیوا
|
هجدهم
|
۱۳۷۸
|
محمود کلاری
|
بوی کافور عطر یاس
|
نوزدهم
|
۱۳۷۹
|
اصغر رفیعی جم
|
سگ کشی
|
بیستم
|
۱۳۸۰
|
محمد آلادپوش
|
ایستگاه متروک
|
بیست و یکم
|
۱۳۸۱
|
حمید خضوعی ابیانه
|
اینجا چراغی روشن است
|
بیست و دوم
|
۱۳۸۲
|
بهرام بدخشانی
|
دوئل
|
بیست و سوم
|
۱۳۸۳
|
حمید خضوعی ابیانه
|
خیلی دور،خیلی نزدیک
|
بیست و چهارم
|
۱۳۸۴
|
محمد داوودی
|
زمستان است
|
بیست و پنجم
|
۱۳۸۵
|
حمید خضوعی ابیانه
|
پابرهنه در بهشت
|
بیست و ششم
|
۱۳۸۶
|
حسین جعفریان
|
دیوار
|
بیست و هفتم
|
۱۳۸۷
|
مرتضی پورصمدی
|
شبانه روز
|
بیست و هشتم
|
۱۳۸۸
|
حسن کریمی
|
به رنگ ارغوان
|
بیست و نهم
|
۱۳۸۹
|
محمود کلاری
|
جدایی نادر از سیمین
|
سی ام
|
۱۳۹۰
|
امیر کریمی
|
روز های زندگی
|
سی و یکم
|
۱۳۹۱
|
هومن بهمنش
|
دربند
|
سی و دوم
|
۱۳۹۲
|
حسین جعفریان
|
روز رستاخیز
|
سی و سوم
|
۱۳۹۳
|
علیرضا برازنده
|
دوران عاشقی
|
سی و چهارم
|
۱۳۹۴
|
پیمان شادمان فر
|
خشم و هیاهو
|
سی و پنجم
|
۱۳۹۵
|
هومن بهمنش
|
تابستان داغ
|
سی و ششم
|
۱۳۹۶
|
علیرضا زرین دست
|
سرو زیر آب
|
سی و هفتم
|
۱۳۹۷
|
حمید خضوعی ابیانه
|
غلامرضا تختی
|
سی و هشتم
|
۱۳۹۸
|
مرتضی نجفی
|
تومان
|
سی و نهم
|
۱۳۹۹
|
مرتضی نجفی
|
روشن - یدو
|
چهلم
|
۱۴۰۰
|
آرمان فیاض
|
برف آخر
|
چهل و یکم |
1401 |
علیرضا زریندست |
سینما متروپل |
چهل و دوم |
1402 |
کوهیار کلاری |
تابستان همان سال |
پینوشت:
جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد هنری مربوط به سینما در ایران است. این رویداد جشنوارهای سینمایی است که از سال ۱۳۶۱ تاکنون در دههی فجر یعنی از دوازدهم تا بیست و دوم بهمن هر سال در تهران برگزار میگردد.
جشنوارهی بینالمللی فیلم فجر تا سال ۱۳۷۴ فقط به تولیدات سالانه سینمای ایران میپرداخت؛ اما از سال ۱۳۷۴ جشنواره به صورت بینالمللی برگزار میشود و علاوه بر سینمای ایران، در بخش بینالملل به بررسی فیلمهایی از سینمای جهان میپردازد. این قسمت از جشنواره امسال پس از تقریبا هشت سال دوباره به بخش اصلی جشنواره برگشته و در بهمن ماه برگزار میشود.
بخش رقابتی جشنواره، یک بخش اصلی به نام «سودای سیمرغ» دارد که هنرمندان برای دستیابی به «سیمرغ بلورین» هربخش با یکدیگر رقابت میکنند. جشنواره بخشهای دیگری نیز چون «نگاه نو»، «سینما حقیقت»، «هنر و تجربه» و «انیمیشن» را نیز شامل میشود.