ﺳﻪشنبه 26 دی 1402
خبرهایی از هفتمین دوسالانه خوشنویسی:

حذف نقاشی‌خط از دوسالانه خوشنویسی

در نشست خبری دوسالانه‌ی خوشنویسی که در موزه‌ی هنرهای معاصر تشکیل شد جزئیات برگزاری این دوسالانه تشریح شد. از حذف نقاشی‌خط تا صحت‌سنجی اصالت آثار با حضوری‌نویسی از مهمترین اخبار این نشست بود.

5
حذف نقاشی‌خط از دوسالانه خوشنویسی

مجله میدان آزادی: خوشنویسی یکی از هنرهای اصیل و تاریخی و  یکی از هویت‌های فرهنگی هنری ایرانیان است. در آبان‌ماه فراخوان هفتمین دوسالانه‌ی ملی خوشنویسی در رسانه‌ها منتشر شد. دوسالانه‌ها به عنوان رویدادهای تخصصی رشته‌های هنری به جریان‌سازی در هنر کمک می‌کنند و از این حیث دارای اهمیت هستند. آخرین خبر درباره‌ی این دوسالانه را در ادامه بخوانید:


به گزارش مجله میدان آزادی، نشست خبری هفتمین دوسالانه‌ی خوشنویسی دوشنبه ۲۵ دی‌ماه در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در این نشست اعلام شد روز جمعه ۲۹ دی‌ماه دوسالانه‌ی خوشنویسی افتتاح و همزمان آیین اهدای جوایز به منتخبین این دوسالانه برگزار خواهد شد. همچنین در این مراسم از استاد علی‌اکبر پگاه هنرمند پیشکسوت تجلیل به عمل خواهد آمد و همایشی تخصصی برای معرفی استاد علاءالدین تبریزی، استاد رشته نسخ که هفتمین دوره‌ی این دوسالانه به نام او برگزار شده است، صورت خواهد گرفت.

در مجموع ٧٩۴ اثر از 794 هنرمند به دبیرخانه دوسالانه ارسال شد و با توجه به تصویب شورای سیاست‌گذاری بر ارسال آثار هر هنرمند مجاز به ارسال تنها یک اثر به این دوسالانه بود. به منظور کشف استعداد و ایجاد آثار فاخر نیز قالب‌های مختلف رشته‌ای، برای این دوسالانه در نظر گرفته شد. به عنوان مثال بخش نستعلیق سه زیرمجموعه‌ی سیاه مشق، چلیپا و قطعات آزاد را شامل می‌شد.

یکی از مهمترین اتفاقات این دوسالانه حذف‌ نقاشی‌خط و حضوری‌نویسی منتخبین این دوسالانه بود.

حذف نقاشی‌خط از دوسالانه یا ریل‌گذاری برای ساماندهی؟

تصمیم‌گیران این دوسالانه معتقدند نقاشی‌خط پدیده‌ی مستقلی از نقاشی و خوشنویسی است و نقاشی‌خط واژگان را در معنای گرافیکی خود استفاده کرده است. ماهیت اصلی نقاشی‌خط به معنای فاصله گرفتن خط از معناست، زیرا به ظاهر واژگان اکتفا می‌شود و این موضوع با روح خوشنویسی متفاوت است. 

به همین دلیل و به دلیل پایین بودن کیفیت آثار این بخش نسبت به سطح مورد انتظار دوسالانه‌ها، نقاشی‌خط از هفتمین دوسالانه‌ی نقاشی حذف شد.
با حذف این رشته از دوسالانه‌ی خوشنویسی، می‌شود انتظار داشت به این رشته به عنوان رشته‌ای از هنرهای ایرانی، مستقل از خوشنویسی و نقاشی تاکید شود و رویدادی خاص و منحصر به‌فرد برای خود داشته باشد تا هم با بالا رفتن کیفیت آثار در این حوزه مواجه شویم و هم به رونق گرفتن این رشته که در میان جوانان طرفداران بسیاری دارد کمک شود.

ضمن اینکه نقاشی‌خط در اساسنامه‌ی انجمن خوشنویسان آمده و انجمن مکلف است شورای ارزشیابی آن را داشته باشد و آن را ساماندهی کند.

اصالت سنجی آثار با حضوری‌نویسی

با ورود هوش مصنوعی به عرصه‌های مختلف هنری، هنر خوش‌نویسی نیز مصون از تهدیدات این تکنولوژی نوین نیست و بیشترین لطمات را در جشنواره‌ها و مسابقات خواهد داشت. برگزارکنندگان هفتمین دوسالانه‌ی خوشنویسی به منظور صحت‌سنجی آثار در این دوره بر حضوری‌نویسی تاکید دارند. حضوری نویسی بر روح زنده خوشنویسی تاکید دارد. به واسطه هنر خوشنویسی همواره می توان از بداهه نویسی استفاده کرد، چراکه هنرمند می‌تواند در لحظه، خط را خلق کند و در این فرآیند هنرمند از خط سازی نیز دور خواهد شد. 

نمایشگاه آثار برگزیده‌ی هفتمین دوسالانه‌ی خوشنویسی با ١۶۵ اثر به مدت ١۵ روز در سرای بهشتیان سرای سعد‌السلطنه قزوین دایر خواهد بود.  به ۴۶ اثر منتخب در رشته‌های مختلف، جوایزی تعلق خواهد گرفت. همچنین، به سه برگزیده‌ی هر بخش ٢۵، ٢٠ و ١۵ میلیون جایزه‌ی نقدی اهدا خواهد شد و در هر بخش نفراتی شایسته‌ی قدردانی در نظر گرفته شدند.
 




  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط «میدان آزادی» منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد!

نکته دان

در نشست خبری دوسالانه‌ی خوشنویسی که در موزه‌ی هنرهای معاصر تشکیل شد جزئیات برگزاری این دوسالانه تشریح شد. از حذف نقاشی‌خط تا صحت‌سنجی اصالت آثار با حضوری‌نویسی از مهمترین اخبار این نشست بود.

مطالب مرتبط