مجله میدان آزادی: «جایزه اسکار بهترین انیمیشن» (یا: «بهترین پویانمایی») نسبت به سایر جوایز اسکار جایزه جوانتری است و عمری 23 ساله دارد. رقابت انیمیشنهای خیرهکنندهای که هرساله توسط استودیوهای بزرگ و کوچک در غرب و شرق جهان تولید میشوند این بخش از جوایز اسکار را به یکی از تماشاییترین بخشهای این رقابت تبدیل کرده است. در صفحه نهم از «پرونده جایزه فیلم اسکار» درباره تاریخچه این جایزه و فهرست تمام برندگان آن در طول تاریخ اسکار بخوانید:
داستان بهترین انیمیشنها از دید اسکار بسیار پیچیده و جالب است. تاریخچهی جایزهی بهترین انیمیشن از دید اسکار به سال 2001 بر میگردد، جایی که «استودیو پیکسار» با 18 بار کاندیداتوری و 11 جایزه، گوی رقابت را از «والتدیزنی» با 13 بار نامزدی و 3 جایزه، و «دریمورکس انیمیشن» با 14 بار نامزدی و 2 جایزه ربود. در واقع این جایزه را باید یک جایزه کاملا قرن بیست و یکمی دانست.
اما برای بسیاری این سوال مطرح است که اسکار تا پیش از سال 2001 توجهی به دنیای انیمیشن نداشت؟ انیمیشنهای شاهکاری نظیر «دیو و دلبر»، «شیرشاه» و «علاءالدین» که تمام کودکان دنیا با آنها خاطره دارند، مورد توجه اسکار نبودند؟ در کمال تعجب پاسخ این سوال خیر نیست! پیش از سال 2001 هم رقابت میان انیمیشنها وجود داشت و اتفاقا رقابت نیز بسیار داغ و هیجانانگیز بود، اما نه در بخشی مستقل!
سال 1990 انیمیشن «پری دریایی کوچک» (The Little Mermaid) در سینماها درخشید و توانست برندهی جایزهی بهترین موسیقی متن اورجینال، و بهترین ترانهی اورجینال اسکار برای آهنگ «زیر دریا» (Under the Sea) شود و از آن سال جایزهی بهترین موسیقی متن و بهترین ترانهی اورجینال محلی برای رقابت انیمیشنها شد. آکادمی هم روی انیمیشنها در این بخش حساب ویژهای باز میکرد و این بخش را به نوعی به آنها اختصاص داده بود.
البته از سال 1990 تا سال 2001، چندین انیمیشن توانستند حتی به فهرست نامزدهای بهترین فیلم اسکار هم راه پیدا کنند، اما هیچ یک نتوانستند برندهی جایزه شوند. «دیو و دلبر»، که آنقدر خارقالعاده بود، اولینبار توانست پای یک انیمیشن را به نامزدهای بهترین فیلم باز کند؛ علاءالدین، شیرشاه و داستان اسباببازی1 نیز، جزو این دسته از انیمیشنها بودند.
اما اتفاق سال 1998 و درخشش تایتانیک باعث شد جایزهی بهترین موسیقی و ترانه هم به انیمیشنها نرسد و این سوال مطرح شود که وقت آن نرسیده است که اسکار جایزهای مستقل در بخش انیمیشن داشته باشد؟ سوالی که پاسخ آن سه سال به طول انجامید و «شرک1»، اولین پاسخ مثبت به این سوال مهم بود. از آن زمان به بعد، جایزهی بهترین انیمیشن همواره یکی از محبوبترین بخشهای اسکار است که مخاطبانی از همهی سنین دارد.
بیشترین تعداد نامزدی در این بخش در اختیار «پیت داکتر» و «هایائو میازاکی» با 4 بار نامزدی است که در این بین داکتر با سه بار جایزه برای انیمیشنهای «بالا» (UP)، «درون بیرون» (InsideOut) و «روح» (Soul) بیشتر از سایر کارگردانها این جایزه را به خانه برده است. البته داکتر در انیمیشن «والای» (WALL-E) نیز به عنوان نویسنده نقش ایفا کرده بود. انیمیشینی که سال 2008، هشتاد و یکمین جایزه اسکار را کاملا تحت تاثیر خود قرار داده بود. در آن سال درحالی جایزه بهترین انیمیشن به والای رسید که تمام منتقدان سینما معتقد بودند، این انیمیشن باید نامزد بهترین فیلم اسکار نیز میشد، اما از سال 2001 به دلیل جداشدن جایزهی بهترین انیمیشن، اسکار این کار را مرسوم نمیدانست؛ انتقاداتی که سالهای بعد جواب داد و این قانون نانوشته نیز از دستور کار اسکار خارج شد.
امسال نیز برای دومینبار انیمیشنی از میازاکی برگزیده اسکار انیمیشن شده است. فهرست کامل همه انیمیشنهای برگزیده اسکار انیمیشن را در ادامه ببینید:
برگزیدگان جایزه بهترین انیمیشن اسکار در تمام دورهها
سال
|
دوره
|
نام انیمیشن
|
نام انگلیسی انیمیشن
|
نام کارگردان
|
نام انگلیسی کارگردان
|
2001
|
هفتاد و چهارم
|
شرک
|
Shrek
|
آرون وارنر
|
Aron Warner
|
2002
|
هفتاد و پنجم
|
شهر اشباح
|
Spirited Away
|
هایائو میازاکی
|
Hayao Miyazaki
|
2003
|
هفتاد و ششم
|
در جستجوی نمو
|
Finding Nemo
|
اندرو استنتون
|
Andrew Stanton
|
2004
|
هفتاد و هفتم
|
شگفتانگیزان
|
The Incredibles
|
فیلیپ برَدلی (برد برد)
|
Brad Bird (Phillip Bradley Bird)
|
2005
|
هفتاد و هشتم
|
والاس و گرومیت: نفرین موجود خرگوشنما
|
Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit
|
نیک پارک + استیو باکس
|
Nick Park + Steve Box
|
2006
|
هفتاد و نهم
|
خوشقدم
|
Happy Feet
|
جرج میلر
|
George Miller
|
2007
|
هشتادم
|
راتاتویی
|
Ratatouille
|
فیلیپ برَدلی (برد برد)
|
Brad Bird (Phillip Bradley Bird)
|
2008
|
هشتاد و یکم
|
وال-ئی
|
WALL-E
|
اندرو استنتون
|
Andrew Stanton
|
2009
|
هشتاد و دوم
|
بالا
|
Up
|
پیت داکتر
|
Pete Docter
|
2010
|
هشتاد و سوم
|
داستان اسباببازی ۳
|
Toy Story 3
|
لی آنکریچ
|
Lee Unkrich
|
2011
|
هشتاد و چهارم
|
رنگو
|
Rango
|
گور وربینسکی
|
Gore Verbinski
|
2012
|
هشتاد و پنجم
|
دلیر
|
Brave
|
مارک اندروز + برندا چپمن
|
Mark Andrews + Brenda Chapman
|
2013
|
هشتاد و ششم
|
یخزده
|
Frozen
|
کریس باک + جنیفر لی + پیتر دل وچو
|
Chris Buck + Jennifer Lee + Peter Del Vecho
|
2014
|
هشتاد و هفتم
|
شش قهرمان بزرگ
|
Big Hero 6
|
دان هال + کریس ویلیامز + روی کنلی
|
Don Hall + Chris Williams + Roy Conli
|
2015
|
هشتاد و هشتم
|
درون و بیرون
|
Inside Out
|
پیت داکتر + جوناس ریورا
|
Pete Docter + Jonas Rivera
|
2016
|
هشتاد و نهم
|
زوتوپیا
|
Zootopia
|
بایرون هاوارد + ریچ مور + کلارک اسپنسر
|
Byron Howard + Rich Moore + Clark Spencer
|
2017
|
نودم
|
کوکو
|
Coco
|
لی آنکریچ + دارلا کی. اندرسون
|
Lee Unkrich + Darla K. Anderson
|
2018
|
نود و یکم
|
مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی
|
Spider-Man: Into the Spider-Verse
|
باب پرسیچتی + پیتر رمزی + رادنی روتمن + فیل لرد + کریستوفر میلر
|
Bob Persichetti + Peter Ramsey + Rodney Rothman + Phil Lord + Christopher Miller
|
2019
|
نود و دوم
|
داستان اسباببازی ۴
|
Toy Story 4
|
جاش کولی + مارک نیلسن + جوناس ریورا
|
Josh Cooley + Mark Nielsen + Jonas Rivera
|
2020
|
نود و سوم
|
روح
|
Soul
|
پیت داکتر + دانا موری
|
Pete Docter + Dana Murray
|
2021
|
نود و چهارم
|
افسون
|
Encanto
|
جرد بوش + بایرون هاوارد + ایوت مرینو + کلارک اسپنسر
|
Jared Bush + Byron Howard + Yvett Merino + Clark Spencer
|
2022
|
نود و پنجم
|
پینوکیوی گیرمو دل تورو
|
Guillermo del Toro's Pinocchio
|
گیرمو دل تورو + مارک گوستافسون + گری اونگار + الکس بولکلی
|
Guillermo del Toro + Mark Gustafson + Gary Ungar + Alex Bulkley
|
2023 |
نود و ششم |
پسر و حواصیل
(پسر و مرغ ماهیخوار)
|
The Boy and The Heron |
هایائو میازاکی |
Hayao Miyazaki
|