مجله میدان آزادی: یکی از مهمترین شاخههای عکاسی که ارتباط تنگاتنگی با رسانه ودنیای خبر دارد، عکاسی خبری است. هدف از عکاسی در عکاسی خبری، رساندن خبر است. هر ساله هزاران عکس در حوزهی عکاسی خبری در رسانهها منتشر میشود. بنیاد «ورلد پرس فوتو» یکی از مراجع بزرگ رقابتی عکاسی خبری است که هر ساله برترین عکسهای خبری جهان را طی یک رقابت معرفی میکند. خبری بخوانید از برگزیدگان سال 2024 این رقابت که به تازگی منتشر شده است:
به گزارش مجله میدان آزادی به نقل از گاردین، مسابقهی عکاسی «ورلد پرس فوتو» یکی از مهمترین رویدادهای دنیا است که آثار اهالی رسانه و عکاسان خبری رسانههای جهان را در قالب چهارچوبی رقابتی مورد ارزیابیهای بینالمللی قرار میدهد. این رویداد از سال ۱۹۹۵ آغاز به کار کرده و تا به امروز ادامه حیات داده است. بنیاد «World Press Photo» به تازگی آثار بخش منطقهای خود را معرفی کرده است.
در این جشنواره که به صورت سالانه برگزار میشود، هر سال عکسها و فوتواستوریهایی از سرتاسر جهان در حوزهی عکاسی خبری و نیز آثار چندرسانهای در بخشهای موضوعی مختلف انتخاب میشوند.
برگزارکنندگان این جشنواره معمولا این رقابت را به دلیل گستردگی مناطق، تعدد رسانهها و عکاسان در هر کشور، به صورت منطقهای برگزار میکنند. این رویداد رقابتی، سال گذشته بر اساس شش ناحیهی جغرافیایی برگزار شد.
بنیاد «World Press Photo» به ۲۴ برگزیده در بخشهای مختلف، جایزههای چند هزار یورویی اهدا میکند. نفر اول در این رویداد ۵۰۰۰ یورو و بیست و چهار نفر برگزیده، نفری ۱۰۰۰ یورو دریافت میکنند.
هیات داوران جایزهی جهانی «World Press Photo» در رویداد امسال به عکاسان برگزیده شش جایزه افتخاری دادهاند، به اضافهی اینکه دو جایزه ویژه نیز به آثار برتر اعطا شده است. در نهایت اینکه چهار برندهی اصلی از میان این 24 عکاس برگزیده معرفی خواهند شد و آثار منتخب هیات داروان این جایزه بخشی از یک نمایشگاه جهانی خواهند بود که در ماه می در لندن برگزار میشود.
آثار انتخاب شده توسط هیات داوان بنیاد این جایزه جهانی، تابلویی از دنیای امروز ما هستند که بر اساس احترام و صداقت خلق شدهاند. عکسهای انتخاب شده همچنین زبان جهانی دارند و بیش از حد تصور و فراتر از واقعیت، از سوی مخاطبان سراسر دنیا درک میشوند.
حضور در «World Press Photo» فرصتی برای تشویق و تحسین عکاسان خبری و مستند است تا وقایع انسانی و جهانی را هر چه بهتر ثبت کنند.
مصائب یک پدر
بخش تکعکس/ نام اثر: مصائب یک پدر/ منطقه: ترکیه/ عکاس: آدم آلتان
شرح عکس: مسعود هنچر با خانوادهاش در زلزلهی کوهرامانماراش، در جنوب ترکیه، که در ۷ فوریه ۲۰۲۳ اتفاق افتاد، گیر افتاده است. او دست دختر ۱۵ سالهاش ایرماک که به دلیل ریزش خانهی مادربزرگش زیر آوار مانده را گرفته است.
در زلزلهی کوهرامانماراش ترکیه بیش از 55 هزار نفر کشته شدند. همچنین در این واقعه 3 میلیون و 300 هزار نفر آواره شدند. در ساعات ابتدایی زلزله افراد زیادی در خواب، زیر آوار ماندند و کشته و زخمی شدند. یکی از مواردی که در رابطه با عکس وجود دارد این است که پدر دختر حاضر نشد او زیر آوار دفن شود. ناراحتی و غم این پدر تا جایی سهمگین بود که افراد و هیات منصفه منطقه را تحت قرار داد.
جنگیدن و غرق نشدن
بخش تکعکس/ نام اثر: جنگیدن و غرق نشدن/ منطقه: آسیای جنوب شرقی و اقیانوسی/ عکاس: ادی جیم
شرح عکس: لوتومائو فیافیا یک پیرمرد هفتاد و دو ساله است که او را با نوهاش در عکس میبینیم. این مکان خلیج سالیا، واقع در جزیره کیوآ در فیجی است. مردم این جزیره حدود سالهای ۱۹۴۰ پس از بالا آمدن آب دریا به سمت شمال منطقه رفتند اما در آگوست سال ۲۰۲۳، پانصد نف دوباره به این مکان بازگشتند. این مردم که برای احیای جزیره و بهتر کردن شرایط زیستی و اقلیمی به جزیزه نقل مکان کردهاند با مشکلات اقتصادی درگیرند. طبیعی است که شغل این دسته از مردم استرالیا با توجه به اقلیم، ماهیگیری و کشاورزی باشد که با بحران مواجه است. این تهدید وجود دارد که در صورت ادامهی این روند 500 نفری که حال تعدادشان به 600 نفر افزایش یافته است، مجددا مجبور به نقل مکان شوند.
یک روز زندگی یک خدمهی آتشنشانی
بخش تک عکس/ نام اثر: یک روز زندگی یک خدمهی آتشنشانی/ منطقه: آمریکای شمالی و مرکزی (کانادا)/ عکاس: Charles-Frédérick Ouellet برای رسانه The Globe and Mail
شرح عکس: تئو داگنود، آتشنشان، مشغول نظارت بر از اوضاع موجود است تا پس از همکارانش منطقه را به عنوان بخشی کنترل شده علامتگذاری کنند. ماجرا از این قرار است که در روز ۱۳ ژوئیه سال ۲۰۲۳ آتشسوزیهای تابستانی و گسترده، سراسر جنگلهای کانادا را درنوریدیده بود. این حادثه تا جایی جدی بود که آن را در گستردگی و زمان کنترل خاموش کردن نوعی رکورد میدانند چراکه تقریبا سه برابر آتشسوزیهای معمول تابستانی بود.
مرگ در آغوش یک زن
بخش تک عکس/ نام اثر: مرگ در آغوش یک زن/ منطقه: فلسطین /عکاس: محمد سالم از رویترز
شرح عکس: زنی که در عکس، چهرهاش پنهان است «ایناس ابو معمار» نام دارد و ۳۶ ساله است. او در کنار گهوارهای نشسته که خارج از کادر است. ایناس جسد خواهرزادهی پنج سالهاش را در آغوش گرفته است. او چهار عضو دیگر خانوادهاش را هم در تاریخ ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ در اثر اصابت موشک اسرائیلیها به خان یونس از دست داده است. عکاس این عکس را اینگونه توصیف کرده است: «لحظهای قدرتمند و غمانگیز که مفهوم گستردهتر آنچه در نوار غزه اتفاق میافتد را خلاصه میکند». تا پایان سال ۲۰۲۳، بیش از دو سوم از کشتهشدگان غزه زنان و کودکان فلسطینی بودند.
پیامدهای حمله به جشنواره ابرنواخترا
بخش ویژه هیات داوران/ نام اثر: پیامدهای حمله به جشنواره ابرنواخترا/ نام منطقه: نوار غزه/ عکاس:لئون نیل
شرح عکس: اعضای نیروی امنیتی اسرائیل صهیونیستی پس از عملیات «طوفان الاقصی» به دنبال نشانههایی برای دستیابی به هویت کشتهشدگان منطقه را جستجو میکنند. این عملیات در روز هفتم اکتبر سال گذشته رخ داد و در این عکس، نیروهای اسرائیلی در دوازده اکتبر یعنی چند روز پس از واقعه به تفتیش منطقه پرداختهاند.
حملات هوایی اسراییل به غزه
بخش ویژه هیات داوران/ نام اثر: حملات هوایی اسرائیل به غزه/ عکاس: مصطفی حسونا برای رسانه «آناتولی»
شرح عکس: زمان ثبت این عکس نوزدهم اکتبر سال گذشته است. در این عکس یکی از ساکنان الزهرا را میبینیم که از میان آوار خانههای ویران شده توسط اسرائیل، در حال عبور کردن است. باید گفت طی این حمله حدود 25 بلوک آپارتمانی مورد اصابت بمب و موشک قرار گرفتند و دست کم 30 هزار نفر کشته شدند و بیش از 70 هزار نفر زخمی شدند.
افغانستان در مرز
بخش داستانی/ نام اثر: افغانستان در لبه/ نام عکاس: ابراهیم نوروزی برای آسوشیتدپرس/ منطقه: تورخم؛ مرز پاکستان با افغانستان
شرح عکس: یک پناهجوی افغان در هفدهم نوامبر سال گذشته در گذرگاه مرزی تورخم پاکستان. از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱، اقتصاد این کشور در آستانهی فروپاشی قرار گرفته است. در این میان خشکسالی رخ داده و دو زلزلهی بزرگ بحرانهای جدیتری را برای افغانستانیها رقم زده است. تعداد زیادی از پناهجویان قبل از مهلت دولت پاکستان (برای خروج غیرقانونی از این کشور یا اخراج از کشور)، برای بازگشت به کشور وارد مرز شدند.
ولیم بابنا
بخش داستانی/ نام اثر: ولیم بابنا/ منطقه: آفریقا/ عکاس: Lee-Ann Olwage
شرح عکس: در ماداگاسکار، عدم آگاهی عمومی در مورد زوال عقل موجب میشود افرادی که علائم از دست دادن حافظه را دارند اغلب در جامعه مورد برچسب قرار میگیرند. این شخص که در عکس دیده میشود پل راکوتوزندرینی، دادا پل، است که نود و یک سال سن دارد و با زوال عقل روبهروست و دختر چهل و یک سالهاش فارا رافارانریانا از او مراقبت میکند. این پیرمرد نود و یک ساله روز یکشنبه دوازدهم مارس سال گذشته به کلیسا رفته و عکاس او را به عنوان سوژه شکار کرده است.
سرزمین هیچ مردی
بخش پروژههای بلند مدت/ نام اثر: سرزمین هیچ مردی/ منطقه: اروپا/ عکاس: دانیل چاتارد
شرح عکس: تظاهرکنندگان در بدبورگ آلمان به تاریخ بیست و ششم اوت سال ۲۰۱۷ از محاصرهی پلیس فرار میکنند، سپس به جاده برمیگردند تا به مسیر راهآهن برسند که در امتداد آن معدن زغالسنگ روباز «هامباخ» قرار دارد و به سمت سه نیروگاه برق میرود. در این معدن محلی که شامل سه بخش است حدود صد میلیون تن زغال سنگ تولید میشود. تغییرات آب و هوایی ناشی از عملکرد انسانی، فراگیرترین تهدید برای محیط طبیعی و جامعه است که جهان تا به امروز تجربه کرده است.
ماپوچه؛ بازگشت صداهای باستانی
بخش پروژههای بلندمدت/ نام اثر: ماپوچه؛ بازگشت صداهای باستانی/ منطقه: آمریکای جنوبی/ نام عکاس: Pablo E. Piovano
شرح عکس: کودکان در گورستان ماپوچه در شیلی، ژوئیه ۲۰۱۹، ماسکهای Ngillatun زدهاند. جامعهی محلی این منطقه در کارزار مخالفت با ساخت سد برق آبی که موجب سیل و از بین رفتن گورستان میشد، شرکت کردهاند. جوامع ماپوچه ساکنان بومی مناطقی هستند که اکنون بخشی از آرژانتین و شیلی هستند. زمین اجدادی آنها برای استخراج معدن، جنگلداری و پروژههای برق آبی در شیلی و آرژانتین مورد بهرهبرداری تجاری قرار میگیرد. عکاس این عکس جایزهی صلح سبز، GEO را نیز از انجمن نشنال جئوگرافیک دریافت کرده است.
انقلاب میانمار
بخش پروژههای بلند مدت/ نام اثر: انقلاب میانمار/ منطقه: آسیا/ نام عکاس: Ta Mwe
شرح عکس: سربازان نیروی دفاعی ملیتهای کارنی، سوار بر کامیون برای رفتن به خط مقدم (برای تقویت شهرک دموسو) در ایالت کایا (کارنی) واقع در میانمار آماده میشوند.
نبرد برای حاکمیت
بخش پروژه های داستانی/ نام اثر: نبرد برای حاکمیت/ منطقه: آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه/ نام عکاس: مایکل وارکاس برای فیلم «ستاره فیلیپین»
شرح عکس: ماهیگیران فیلیپینی با قایقهایشان در تاریخ بیستم سپتامبر سال قبل، در کنار یک کشتی تدارکاتی دولتی که نفت و غذا توزیع میکند، پهلو گرفتهاند. چین در حال تقویت صنعت دریایی خود در جنوب این کشور است و این امر زندگی ماهیگیران فیلیپینی را دستخوش تغییرات منفی قرار داده است. طی این پروژه عملا زندگی ماهیگیران سنتی فیلیپینی و محل زندگی آنها با آسیبهای جدی مواجه خواهد شد.
فرار
بخش پروژههای بلند مدت/ نام اثر: فرار/ منطقه: تونس/ عکاس: Zied Ben Romdhane
شرح عکس: مرد جوانی در یک زمین فوتبال در غفسا. غفسا منطقهای است که وجود آن برای اقتصاد تونس حیاتی است چرا که سرشار از معادن فسفات است. وجود این معادن میتواند آمار بیکاری اهالی غفسا را کاهش دهد اما اینطور نبوده است. بی ثباتی سیاسی، بحرانهای اقتصادی و بیعدالتیهای اجتماعی بر زندگی مردم این کشور به خصوص جوانان آن تاثیر گذاشت. این پروژه که یک عکس از آن در جایزهی عکاسی مطبوعاتی جهان برگزیده شده است به بررسی زندگی جوانان تونسی میپردازد.
جنگ؛ مقولهای شخصی
بخش آزاد/ نام اثر: جنگ؛ مقولهای شخصی/ منطقه: خارکف در کشور اوکراین/ نام عکاس: جولیا کوچتووا
شرح عکس: کودکی در «Zelene» واقع در منطقه خارکف در حال تنظیم تابلوی «ایست بازرسی» است. در حالی که رسانههای خبری، مخاطبان خود را با آمار و نقشهها به روز میکنند اما توجه جولیا کوچتووا به عنوان عکاس یک سایت شخصی، همچنان برای ثبت اتفاقات ادامه دارد. او عکاسی خبری را با سبک مستند کار میکند. مجموعه عکسهایش را میتوان یک دفتر خاطرات با موضوع زندگی روزمره و جنگ تلقی کرد تا به جهان نشان دهد که زندگی با جنگ به عنوان یک واقعیت روزمره چگونه است.
به دنبال ساتیروی
بخش افتخارات/ نام اثر: به دنبال ساتیروی/ منطقه: اروپا/ عکاس: رنا افندی
شرح عکس:«Satyrus effendi» یک گونه پروانهی نادر است که به نام «رستم افندی» نامگذاری شده است. رستم افندی کسی است که دهها هزار پروانه را در سراسر مناطق مرزیِ مورد مناقشه بین ارمنستان و آذربایجان جمع آوری کرد. مرگ او در سال ۱۹۹۱، مصادف با آغاز دههها درگیری در منطقه رقم خورده است. عکاس، رنا افندی، برای این پروژه رد پای پدرش را دوباره دنبال کرد. شخصی که او را در عکس میبینیم دوست و شاگرد افندی است که پارکف کازاریان نام دارد. پارکف و افندی بیش از یک دهه با هم به شکار پروانهها میرفتهاند. این اثر مورد تحسین انجمن نشنال ژئوگرافیک قرار گرفته است.
بازماندگان
بخش افتخارات/ نام اثر: بازماندگان/ منطقه: آفریقا/ عکاس: آرلت باشیزی
شرح عکس: زمان عکس دوم نوامبر سال ۲۰۲۳ است. زنی که در عکس دیده میشود شیلا مکله نام دارد و مادر سه فرزند است که جنگ اتیوپی زندگی او را دچار تغییرات زیادی کرد. او حین حملهی سربازان اریتره به شهرش حدود سه ماه مورد تعرض قرار گرفت. حال او یک آرایشگاه دارد و میتوان گفت به زندگی عادی برگشته است. درگیری تیگری در اتیوپی، بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ منجر به کشته شدن حدود 600 هزار نفر شد و میلیونها نفر با قحطی شدید مواجه شدند. تخمین زده میشود که طی جنگ مذکور، حدود 100 هزار زن قربانی خشونت جنسی شدهاند. بسیاری از این زنان در انزوا به سر میبرند چون توسط خانواده و جامعه طرد شدهاند.
یک مکان گمشده
بخش فرمت باز/ نام اثر: یک مکان گمشده/ منطقه: آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه/ عکاس: آلتهیا کیسی
شرح عکس: خلیج کالالا (منطقه شوالهاون) در ۱۵ دسامبر سال۲۰۱۹. مجموعهی آثار آلتهیا کیسی آثاری دستکاری شده از کشور زادگاه او هستند. او در این آثار به ناامیدی و وحشتش از ویرانی سال ۲۰۱۹ اشاره دارد؛ در این مقطع بیست آتش سوزی جنگلی در نیو ساوت ولز استرالیا رخ داده است. این اتفاقات باعث شده اهالی منطقه بارها به تخلیهی خانههایشان بپردازند و البته خطر آتش سوزی در این منطقه همچنان وجود دارد.
لبه
بخش افتخاری/ نام اثر: لبه/ منطقه: آسیا/ نام عکاس: زیشان ع لطیف
شرح عکس: ژوئن ۲۰۲۳، روستاییان مسلمان بنگالی از جزایر شنی که توسط رسوبات گل و لای در رودخانه برهماپوترای هند تشکیل شده، به سرزمین اصلی منتقل میشوند. زمانی که بنگلادش در سال ۱۹۷۱ استقلال خود را اعلام کرد، بسیاری از هندوها و مسلمانان بنگالی به ایالت آسام در هند مهاجرت کردند که به تنشها دامن زد. سال ۲۰۱۹ بود که دولت هند اعلام کرد که تابعیت بیش از یک میلیون و 900 هزار نفر از هندیهایی که در بنگلادش زندگی میکنند، در هالهای از ابهام است.
آلودگی در رودخانه Cileungsi
بخش افتخارات/ نام اثر: آلودگی در رودخانه Cileungsi / منطقه: اندونزی/ عکاس: آری باسوکی
شرح عکس: ساکنی در آبشاری که زمانی خوشمنظرهترین بخش رودخانهی «Cileungsi» بود به صید ماهی مشغول است. تاریخ ثبت این عکس ۲۷ اوت سال ۲۰۲۳ است. موضوع قابل توجه در این اثر کف غلیظ روی آب است که از شیرابههای زبالههای صنعتی کارخانههای مجاور حاصل شده است. زبالههای صنعتی و طولانی شدن فصل خشک، رودخانه را مسموم و تامین آب پاک را برای منطقه مختل کرده است. این تصویر نیاز فوری به حفاظت از محیط زیست در برابر اقدامات مضر صنعتی را برجسته میکند.