ﺳﻪشنبه 20 شهریور 1403 / خواندن: 7 دقیقه
پرونده پرواز بر فراز آشیانه‌ی سیمرغ | صفحه هفتاد و سوم

ریویو: نقد و بررسی فیلم «آغوش باز»، ساخته «بهروز شعیبی»

پرداختن به یکی از اصلی‌ترین معضلات اجتماعی جامعه‌ی ما در یک فیلم با تمام ویژگی‌های نمایشی، اثر ماندگاری را می‌سازد که حق مطلب مهمی مانند خانواده را ادا کرده است. شعیبی در این فیلم، هم‌زمان سه روایت از خانواده را در مقابل چشم مخاطب به نمایش می‌گذارد؛ جدایی و دروغ و خیانت در یکی از آن‌ها، صداقت و فداکاری و دلسوزی در دیگری‌ و جبران و شادی و عشق در پیری.

5
ریویو: نقد و بررسی فیلم «آغوش باز»، ساخته «بهروز شعیبی»

مجله میدان آزادی: اکران سینمایی فیلم آغوش باز به کارگردانی بهروز شعیبی پس از تعویق یک هفته‌ای در نهایت از فردا 21 شهریورماه در سینماهای سراسر کشور آغاز می‌شود. این فیلم در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر برای اولین بار به نمایش درآمد و در میان سه فیلم برتر از نگاه تماشاگران قرار گرفت. پیش از این در یک ویدئو و ریویوی دیگر به نقد و بررسی این فیلم سینمایی پرداخته بودیم و مطلب پیش رو، سومین مطلب مجله میدان آزادی درباره این فیلم خواهد بود که به قلم خانم فاطمه صادقی‌مقدم نوشته شده است: 
 


عوامل تولیدکننده فیلم سینمایی «آغوش باز»

پایانی نه‌چندان دل‌چسب

فیلم‌های ایرانی در دهه‌های هفتاد و هشتاد به فیلم‌هایی با پایان خوش معروف شده بودند. البته این نوع پایان‌بندی به‌نوعی الگوبرداری از پایان هالیوودی است اما گاهی این مدل پایان‌بندی هنرمندانه است و گاهی حالت کلیشه‌ای پیدا می‌کند. کلیشه‌ای بودن پایان، مهم‌ترین اشکال فیلم «آغوش باز» است. شاید مرسوم نباشد که یک ریویوی غیرانتقادی را با نکته‌ی منفی فیلم شروع کرد؛ اما وقتی منتقدان بسیاری همه با همین نکته تمام فیلم را قضاوت کرده‌اند خوب است ما هم همین ابتدا به آن بپردازیم. سؤال این است: مخاطبانی که منتظر دیدن یک فیلم ملودرام خانوادگی هستند انتظار چه نوع پایان‌بندی‌ای را دارند؟ آن هم فیلمی که در راستای بزرگداشت ارزش‌های اخلاقی ساخته شده است. بله، قطعاً این پایان‌بندی می‌توانست حرفه‌ای‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر باشد. 


روایت هوشمندانه و عاشقانه

روایت این فیلم به‌صورت پیشبرد داستان‌های‌ موازی است و در آن خرده‌روایت‌هایی پیرامون روایت اصلی که برگزاری کنسرت یک خواننده‌ی معروف است، پیش می‌روند. در ابتدای فیلم ما ارتباط این خرده‌روایت‌ها را متوجه نمی‌شویم اما شاید مزه‌ی فیلم به همان نقطه‌ای است که یکی از خرده‌روایت‌ها به روایت اصلی وصل می‌شود. این همان نقطه‌ای است که هنرمندی کارگردان، یعنی بهروز شعیبی را به رخ می‌کشد.


«بهروز شعیبی»، کارگردان فیلم «آغوش باز»

نقطه‌ی متمایزکننده‌ی بعدی فیلم، ژانر آن است. در سینمای ایران در چنین ژانری فیلم‌های متعددی را می‌توان یافت اما عموم این فیلم‌ها مبتنی بر عشق پیش از ازدواج هستند و از جذابیت سوژه‌ای به اسم خانواده و حفظ روابط عاشقانه غفلت می‌کنند و این همان سوژه‌ی زیبایی است که در کتاب‌های نادر ابراهیمی به‌وفور و زیبایی می‌توان یافت. که به قول او در «یک عاشقانه‌ی آرام» همه چیز کهنه می‌شود و اگر کمی کوتاهی کنیم، عشق نیز. بهانه‌ها جای حسِ عاشقانه را خوب می‌گیرند. به اعتقاد من نزدیک‌ترین تضمین به فیلم بهروز شعیبی همین جمله است. شعیبی به‌خوبی از پس نشان دادن چنین عشقی بدون غرق شدن در کلیشه‌ها برآمده است و این جمله را زندگی کرده است که می‌توان عشق را زنده نگه داشت حتی در پیری و فراموشی، حتی در شهرت و سرشلوغی و والدگری. 

پرداختن به یکی از اصلی‌ترین معضلات اجتماعی جامعه‌ی ما در یک فیلم با تمام ویژگی‌های نمایشی، اثر ماندگاری را می‌سازد که حق مطلب مهمی مانند خانواده را ادا کرده است. شعیبی در این فیلم، هم‌زمان سه روایت از خانواده را در مقابل چشم مخاطب به نمایش می‌گذارد؛ جدایی و دروغ و خیانت در یکی از آن‌ها، صداقت و فداکاری و دلسوزی در دیگری‌ و جبران و شادی و عشق در پیری.

اما باز هم به نکته‌ی ابتدای متن برمی‌گردم و این نقد را به آقای شعیبی وارد می‌دانم که بگذارید شروع رابطه‌ی جدید محسن کیایی را در فیلم، باورپذیر ندانم یا لااقل این رابطه را خلاف شعار اخلاقی فیلم بدانم. رابطه‌ای عجولانه که برای فرار از رابطه‌ی اشتباه قبلی ایجاد شده، طمأنینه و آهستگی در رابطه‌ی عاشقانه را که به‌نوعی با دو رابطه‌ی دیگر در فیلم می‌آموزیم زیر سؤال می‌برد.


«محسن کیایی» و «شبنم گودرزی» در فیلم سینمایی «آغوش باز»

فیلم‌نامه‌ی نمادین 

از زیبایی‌های دیگر فیلم می‌توان به بازی‌های خوب احترام برومند و مهدی هاشمی اشاره کرد. این فیلم نیز مثل دیگر فیلم‌های آقای شعیبی از نمادپردازی‌ها به‌خوبی استفاده کرده است. مثل نادیدنی بودن زهره، همسر حامد کمیلی که نقش محوری فیلم را دارد؛ که بسیاری آن را به درست ندیدن زهره توسط همسرش ارتباط دادند اما به اعتقاد من این نماد را به نابینا بودن زن دستبند‌فروش می‌توان نسبت داد. انگار که فیلم‌ساز به ما می‌گوید بیا و این‌ بار دنیا و رابطه‌ها را نه با چشم ظاهر بلکه با چشم دل ببین. 


سانتی‌مانتال اما حال‌خوب‌کن

به نظر من این فیلم را می‌توان یک فیلم سانتی‌مانتال دانست. از طرفی این رویکرد باعث می‌شود فیلم از لحاظ زیبایی‌شناسی محیط و دکور در سطح بالایی قرار بگیرد. اما از طرف دیگر بخش زیادی از جامعه در این فیلم حضور ندارند. انگار که عشق فقط برای این طبقه‌ از جامعه است. شاید در پاسخ گفته شود که داستان این‌گونه اقتضا می‌کرده یا به هر حال باید این رابطه‌ها در بستری پرداخته می‌شد. اما وقتی سه رابطه را در فیلم نشان می‌دهیم که هر سه از لحاظ اقتصادی در سطح متوسط رو به بالا یا بالا هستند، این جواب پذیرفتنی نیست. مخصوصاً که این سؤال مهم هنوز برای جامعه حل نشده است که آیا با وجود مشکلات مالی زیاد می‌توان عاشقانه و خوب زندگی کرد؟ آیا دغدغه‌های اقتصادی چنین فرصتی را به ما می‌دهند؟


«حامد کمیلی» در فیلم سینمایی «آغوش باز»

در آخر باید بگویم ما وقتی دسته‌ی فیلم‌های حال‌خوب‌کن را درست می‌کنیم، تعداد کمی از فیلم‌های ایرانی در این دسته قرار می‌گیرند؛ به‌خصوص وقتی بخواهیم آثار معاصر را در لیست‌مان قرار دهیم. این فیلم را می‌توان با خیال راحت و بدون ترس از مشکلات اخلاقی یا کلامی در این دسته قرار داد و دیدن آن را به دیگران توصیه کرد.


مطالب مرتبط:

ویدئو: نقد و بررسی فیلم «آغوش باز» ساخته «بهروز شعیبی»

ریویو: نقد و نظری به فیلم «آغوش باز»، ساخته «بهروز شعیبی»




تصاویر پیوست

زهرا
25 شهریور 1403

در این آشفتگی سینما میشه گفت بهتر از کمدی های فوق مبتذل بود وتا حدی حداقل حال و بد نمی‌کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط «میدان آزادی» منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد!

نکته دان
روایت این فیلم به‌صورت پیشبرد داستان‌های‌ موازی است و در آن خرده‌روایت‌هایی پیرامون روایت اصلی که برگزاری کنسرت یک خواننده‌ی معروف است، پیش می‌روند. در ابتدای فیلم ما ارتباط این خرده‌روایت‌ها را متوجه نمی‌شویم اما شاید مزه‌ی فیلم به همان نقطه‌ای است که یکی از خرده‌روایت‌ها به روایت اصلی وصل می‌شود. این همان نقطه‌ای است که هنرمندی کارگردان، یعنی بهروز شعیبی را به رخ می‌کشد.


بخش زیادی از جامعه در این فیلم حضور ندارند. انگار که عشق فقط برای این طبقه‌ از جامعه است. شاید در پاسخ گفته شود که داستان این‌گونه اقتضا می‌کرده یا به هر حال باید این رابطه‌ها در بستری پرداخته می‌شد. اما وقتی سه رابطه را در فیلم نشان می‌دهیم که هر سه از لحاظ اقتصادی در سطح متوسط رو به بالا یا بالا هستند، این جواب پذیرفتنی نیست. مخصوصاً که این سؤال مهم هنوز برای جامعه حل نشده است که آیا با وجود مشکلات مالی زیاد می‌توان عاشقانه و خوب زندگی کرد؟ آیا دغدغه‌های اقتصادی چنین فرصتی را به ما می‌دهند؟

مطالب مرتبط