مجله میدان آزادی: اکران سینمایی فیلم «آغوش باز» که ابتدا قرار بود در نیمهی شهریورماه آغاز شود بالاخره پس از یک هفته تعویق، فردا 21 شهریور ماه در سینماهای سراسر کشور شروع خواهد شد. به همین بهانه همه مطالب نقد و نظر دربارهی این اثر که در سایت مجله میدان آزادی منتشر شده در این بسته سینمایی برای شما گردآوری کردیم.
تاکنون یک برنامه ویدئویی در تحلیل فیلم آغوش باز و دو ریویو در نقد و بررسی آن توسط سه نفر از منتقدان مجله میدان آزادی فراهم شده که در ادامه مشاهده میکنید.
1. ویدئو: نقد و بررسی فیلم «آغوش باز» ساخته «بهروز شعیبی»
2. ریویو: نقد و نظری به فیلم «آغوش باز»، ساخته «بهروز شعیبی»
3. ریویو: نقد و بررسی فیلم «آغوش باز»، ساخته «بهروز شعیبی»
نکات تکمیلی
همه چیز درباره فیلم آغوش باز
آغوش باز ششمین فیلم بهروز شعیبی است که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در سال 1402 برای اولینبار به نمایش درآمد و اکران سینمایی آن نیز در شهریورماه 1403 خواهد بود. این فیلم در بخش سودای سیمرغ جشنواره جزو سه فیلم برتر از نگاه تماشاگران قرار گرفته است.
خلاصه داستان آغوش باز
این فیلم به بررسی روابط عاطفی و چالشهای خانوادهها در دنیای معاصر میپردازد. همان طور که در خلاصه داستان فیلم آمده است:« سه زوج با داستانهای متفاوت، اما در یک بستر مشترک، تلاش میکنند تا عشق و ارتباطات خود را در میان مشغلهها و مشکلات زندگی بازتعریف کنند.» شعیبی با تمرکز بر رفتارشناسی این زوجها در سه مرحله زمانی مختلف، به تماشاگران نشان میدهد که چگونه تغییرات اجتماعی و فرهنگی بر روی روابط خانوادگی تأثیر گذاشته و بحرانهایی را ایجاد کرده است. او به وضوح به مسائلی چون ظاهرگرایی، پولپرستی و بیاخلاقی اشاره میکند و این موارد را به عنوان عوامل تهدیدکننده برای بنیان خانواده معرفی میکند. در نهایت، فیلم به مخاطب این پیام را منتقل میکند که عشق و توجه به روابط خانوادگی میتواند در کنار حرفه و مشغلههای روزمره حفظ شود و اهمیت این روابط در زندگی انسانها را برجسته میسازد.
نقدهای منتقدین به فیلم آغوش باز
فریبا اشوئی: آغوش باز در زیر لایهی متن اصلی نگاهی هم به سختیهای کار خوانندگان و برگزارکنندگان کنسرت دارد. نگاهی به آدمهای جامعه، ترسها، طمعها، زیادهخواهی و خودخواهیهایشان میکند و در انتهای داستانش هم با حذف آدمهای سیاه و خاکستری قصه، در کنار آدمهای شریف و با اصالت میایستد و برایشان کف میزند. فیلم آغوش باز به لحاظ متن قابل قبول است اما در پرداخت کاستیهای زیادی دارد و با فیلم قبلی شعیبی قابل قیاس نیست.
ساره جوان: محوریت خانواده و و روابط عاشقانه از مهمترین مولفههای ملودرام هستند. ملودرامهای اصیل تاریخ سینما نیز داستانهایی عموما خانوادهمحورند و مضامینی چون عشق و نفرت و ازدواج و جدایی در آنها حضوری پررنگ دارند. توجه به احساسات و اخلاقگرایی از مولفههای مخاطبپسند گونه ملودرام است و با همین مولفهها مخاطب اتفاقات تصادفی و بیمنطق داستان را باور میکند. آغوش باز در یک ارزیابی در مسیر گونه ملودرام خانوادگی حرکت کرده و آن چه در آن پر رنگ نیست عنصر تعلیق است. آغوش باز بیش از آن که روایت چالشهای یک سلبریتی در برپایی کنسرتش باشد بر پایهی روابط عاطفی و خانوادگی یک خواننده استوار است و قصد بیان پندهای اخلاقی و خانوادگی را به مخاطب دارد. به همین دلیل هم تلاشی برای نمایش یک کنسرت واقعی در انتهای فیلم ندارد و آغوشش را بیشتر برای خانواده باز میکند تا اجرای یک کنسرت.
هانیه معینیان: خانواده و اخلاق پای ثابت تمام فیلمهای بهروز شعیبیست، در بعضی فیلمها مقولات دیگری مثل سیاست یا جامعه هم ضمیمه میشود، ولی فیلم آخر بهروز شعیبی بیش و پیش از همه چیز فیلمی خانوادگیست. موضوعی که در دهههای اخیر سینمای ایران چندان دربارهاش حرفی زده نمیشود و اگر هم زده شود برای این است که فحشی نثارش کنند! اگر هیچ دلیل دیگری وجود نداشت همین دلیل و همینطور حال خوب فیلم، آن را دیدنی کرده است، و البته که خوبیهای دیگری هم وجود دارد.
فاطمه صادقی مقدم: نقطهی متمایزکنندهی بعدی فیلم، ژانر آن است. در سینمای ایران در چنین ژانری فیلمهای متعددی را میتوان یافت اما عموم این فیلمها مبتنی بر عشق پیش از ازدواج هستند و از جذابیت سوژهای به اسم خانواده و حفظ روابط عاشقانه غفلت میکنند و این همان سوژهی زیبایی است که در کتابهای نادر ابراهیمی بهوفور و زیبایی میتوان یافت. که به قول او در «یک عاشقانهی آرام» همه چیز کهنه میشود و اگر کمی کوتاهی کنیم، عشق نیز. بهانهها جای حسِ عاشقانه را خوب میگیرند. به اعتقاد من نزدیکترین تضمین به فیلم بهروز شعیبی همین جمله است. شعیبی بهخوبی از پس نشان دادن چنین عشقی بدون غرق شدن در کلیشهها برآمده است و این جمله را زندگی کرده است که میتوان عشق را زنده نگه داشت حتی در پیری و فراموشی، حتی در شهرت و سرشلوغی و والدگری.
اسامی بازیگران و عوامل فیلم آغوش باز
کارگردانی فیلم «آغوش باز» با بهروز شعیبی بوده و تهیهکنندگی آن را علی سرتیپی برعهده داشته است. فیلمنامهی اثر بهطور مشترک توسط مهرداد کوروشنیا و محمدسجاد نجفی بر اساس طرحی از بهروز شعیبی نوشته شده است و «حامد کمیلی»، «مصطفی کیایی»، «گلاره عبارسی»، «شبنم گودرزی»، «جواد خواجوی»، «مهدی هاشمی»، «احترام برومند» و «حسن معجونی» از جمله بازیگرانی بودهاند که در این فیلم نقشآفرینی کردند. «مسعود سخاوت دوست» ساخت موسیقی فیلم را انجام داده و «خشایار موحدیان» نیز تدوینگر این اثر بوده است. فیلم سینمایی «آغوش باز» توسط شرکت فیلمیران توزیع و پخش خواهد شد.