دوشنبه 28 اردیبهشت 1405 / خواندن: 3 دقیقه
پرونده روزی روزگاری تلویزیون | صفحه هشتاد و سوم

ریویو: نقد و نظری به سریال «کلینیک رویا» ساختۀ «سجاد مهرگان»

سریال «کلینیک رؤیا» به کارگردانی «سجاد مهرگان» و تهیه‌کنندگی «علی‌اکبر تحویلیان» این شب‌ها مهمان شبکۀ سۀ سیماست. سریالی که در شرایط پساجنگی، قطعی اینترنت و فشارهای اقتصادی و اجتماعی، تلاش می‌کند با لحنی طنز، ساعت طلایی ۲۰:۴۵ را برای مخاطبان پر کند. در روزهایی که شاید ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین تفریح بسیاری از مردم تماشای تلویزیون باشد، حالا باید دید «کلینیک رؤیا» تا چه اندازه توانسته در این مسیر موفق عمل کند.

4.46
ریویو: نقد و نظری به سریال «کلینیک رویا» ساختۀ «سجاد مهرگان»

مجله میدان آزادی: در تازه‌ترین صفحه از پرونده «روزی روزگاری تلویزیون» به سراغ سریال «کلینیک رویا» ساختۀ «سجاد مهرگان» رفته‌ایم؛ سریالی که در این شب‌های اردیبهشت ماه، هفده  قسمت آن مهمان شبکۀ سه تلویزیون شده است. نقد، تحلیل و بررسی این سریال را به قلم «زهرا فرنیا» در ادامه بخوانید:

 

از آقای قاضی تا کلینیک رؤیا؛ 
شلوغی این کلینیک چه حرفی برای گفتن دارد؟

سریال «کلینیک رؤیا» به کارگردانی «سجاد مهرگان» و تهیه‌کنندگی «علی‌اکبر تحویلیان» این شب‌ها مهمان شبکۀ سۀ سیماست. سریالی که در شرایط پساجنگی، قطعی اینترنت و فشارهای اقتصادی و اجتماعی، تلاش می‌کند با لحنی طنز، ساعت طلایی ۲۰:۴۵ را برای مخاطبان پر کند. در روزهایی که شاید ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین تفریح بسیاری از مردم تماشای تلویزیون باشد، حالا باید دید «کلینیک رؤیا» تا چه اندازه توانسته در این مسیر موفق عمل کند.

تا زمان نگارش این متن، هفده قسمت از سریال پخش شده است. داستان در فضای یک کلینیک، از دهۀ پنجاه شمسی تا سال‌های اخیر، زندگی چند پزشک و بیماران‌شان را در بستری از شرایط روایت می‌کند. نام سجاد مهرگان که پیش‌تر با سریال نسبتاً موفق «آقای قاضی» توانمندی‌اش را نشان داده بود، باعث می‌شود با انتظار و کنجکاوی بیشتری سراغ «کلینیک رؤیا» برویم. از سوی دیگر، حضور علی‌اکبر تحویلیان در مقام تهیه‌کننده نیز دلیلی است تا این سریال را جدی‌تر دنبال کنیم.

«کلینیک رؤیا» را شاید بتوان یک سریال الفِ پربازیگر و پرستاره دانست. حتی با توجه به لوگوی سیمافیلم در ابتدای آن، احتمالاً رسماً هم در همین دسته قرار می‌گیرد. اما آن‌طور که از یک سریال الف انتظار می‌رود، مخاطب را درگیر نمی‌کند. سریال انگار می‌خواهد مجموعه‌ای از تجربه‌های موفق تلویزیون در سال‌های اخیر باشد؛ کمی حال‌ و هوای تاریخی و شوخی با دهۀ پنجاه، رگه‌هایی از «زیرخاکی»، اندکی «نون خ» و حتی لحظاتی شبیه «ساختمان پزشکان».
 

این همه سر و صدا برای چه؟

آنچه اول از همه توی ذوق می‌زند، شلوغی بیش از حد همه ‌چیز است. چرا همه مدام در حال سر و صدا کردن‌اند؟ چرا هر شخصیت باید دائم مشغول شوخی، ادا و واکنش اغراق‌شده باشد؟ فضای سریال گاهی بیشتر یادآور تئاترهای کمدی دهۀ هشتاد است؛ همان نمایش‌هایی که هر بازیگر در گوشه‌ای از صحنه مشغول شکلک درآوردن بود و قرار بود مخاطب صرفاً با همین شلوغ‌بازی‌ها بخندد.

در «کلینیک رؤیا» نه‌تنها نشانی از پیشرفت در قصه‌گویی دیده نمی‌شود، بلکه گاهی حتی انگار عقب‌گرد هم داشته‌ایم. سریال می‌خواهد روایت را گسترش بدهد و دست برتر باشد، اما متاسفانه نمی‌تواند. فلش‌بک می‌زند، می‌رود جلو، با گریم و صدا و تصویر شوخی می‌کند، اما می‌دانی قرار نیست هیچ لحظه‌ای خاطره‌انگیز شود، هیچ تکیه‌کلامی استخراج شود و دو سال دیگر یادت باشد چنین سریالی وجود داشته است.
 

آقای قاضی یا کلینیک رؤیا؟

برای قضاوت دربارۀ کارگردانی سجاد مهرگان، بد نیست او را با تجربۀ قبلی‌اش بسنجیم. «آقای قاضی» اثری بود با خط داستانی مشخص، میزانسن ثابت و تغییرات محدود در جای بازیگران. دوربین در چند نقطۀ مشخص قرار می‌گرفت و بازیگران تا حدی تئاترگونه ایفای نقش می‌کردند. حالا اما با اثری روبه‌رو هستیم که به شهرک سینمایی رفته، لوکیشن‌های متعدد دارد و تعداد نامحدود بازیگر!

مشکل اینجاست که به نظر می‌رسد مهرگان هنوز برای چنین صحنه‌های پیچیده‌ای آماده نیست. سرگیجۀ دوربین و زوم‌های بی‌جا، کات‌های سه‌ثانیه‌ای که بیشتر یادآور محدودیت‌های تولید ویدئوهای هوش مصنوعی یا کلیپ‌های اینستاگرامی است و تدوین شلختۀ خط زمانی که نه بامزه است، نه ارزش افزوده‌ای به اثر می‌دهد، همگی نشان می‌دهند «کلینیک رؤیا» برای سجاد مهرگان تجربه‌ای تازه و شاید هیجان‌انگیز است؛ برای مخاطب؟ نه‌چندان!
 

رأی نهایی؛ کلینیک رؤیا آری یا خیر؟

در سال‌های اخیر در هالیوود بحث تنوع (diversity) باعث شده تیم‌های تولید در انتخاب بازیگران و داستان‌ها به تنوع جنسیتی و قومیتی توجه بیشتری داشته باشند. به نظر می‌رسد تلویزیون ما هم این روزها به‌نوعی درگیر نسخه‌ای بی‌صداتر از همین روند است. بازیگران با لهجه‌های مختلف مدام در سریال‌ها ظاهر می‌شوند؛ نه که بد باشند اما گل‌درشت و کلیشه‌ای. موضوعاتی مانند فرزندآوری به‌شکل پررنگ وارد روایت‌ها شده (نمونه‌اش «رؤیای ریحانه») و درمجموع رد پای سفارشی شدن در بسیاری از آثار دیده می‌شود.

در چنین شرایطی رقابت با محتوای خارجی دشوار است؛ در زمانی که سریال « The Pitt » دربارۀ اورژانسی در پیتزبورگ آمریکا، با جزئیات قصه و نکات پزشکی میخکوب‌تان می‌کند. جالب است که در سریال‌های تلویزیونی اصلاً سراغ ژانر درام پزشکی نمی‌روند! انگار که سخت باشد و تمام کارگردان‌ها بی‌حوصله برای تعریف یک قصۀ علمی‌پزشکی. در شرایطی که دسترسی بیننده به سریال خارجی سخت‌تر از قبل شده، او باز هم سراغ «کلینیک رؤیا» نمی‌رود، چون این‌ها حتی در مقایسه با سریال‌های پلتفرم‌های VOD داخلی هم از رقابت جا می‌مانند. «کلینیک رؤیا» را می‌توان در کنار خانواده و هنگام صرف شام تماشا کرد، اما پرسش اصلی این است: در همین زمان، چه چیزهای دیگری ممکن است با چنین محتوایی رقابت کنند؟




قربانی
22 خرداد 1405

سریال جالبی بود من که خیلی لذت بردم

Z
19 خرداد 1405

من که واقعا از این سریال خوشم اومد و به نظرم یکی از بهترین سریال های صدا و سیما تا الان بود
خیلی هم داستان جذابی داشت و شخصیت های جدیدی داشت که از بازیگر ها ندیده بودیم مثلا شهرام منشی دکتر پارسا با این حال که مریض بود ولی هیچوقت کسی بهش چیزی نگفته که ناراحت نشه
و اتفاقا هم تیکه کلام های زیادی توش بود که من خیلی دوست داشتم
و واقعا کلینیک رویا به یکی از سریال های مورد علاقه ی من شده

Fara
15 خرداد 1405

فیلمنامه خیلی ضعیفی دارد . داستان یه جاهایی آنقدر کش میاد که مخاطب خسته میشه . چرا ما نمی توانیم شاهد یه سریال پزشکی درام ایرانی باشیم در حالی که در سینما غربی این موضوع بسیار زیبا و جذاب روایت میشود ؟ چرا هیچ کارگردان ایرانی نمیتواند یک درام پزشکی را اصولی روایت کند طوری که مخاطب را جذب خود کند ؟ علاوه بر ان انچه گذشت ها طولانی سریال بسیار خسته کننده است. گهگاهی شاهد باگ های در سکانس ها هستیم که میتواند علتش همبن کات ها بی جا باشد .گویی در ۴۲ دقیقه پخش سریال روی هم رفته ۲۰ دقیقه مفید دارد . کات ها ۵ ثانیه ای و زوم بی جا دوربین از زیبایی سریال کاسته است و علاوه بر ان حذفیاتی که در انچه گذشت ها پخش میشود و همچنان نشانی از سفارشی بودن سکانس ها و محدودیت ازادی بیان و واقعیت های جامعه است ...

حیدر
6 خرداد 1405

گاهی روند داستان کند میشه و گاهی تعداد لحظه های طنز و خنده آور کم میشه اما واقعا سریال خوب، نسبتا خوش ساخت و بانمکی هست و مسائلی که مطرح می‌کنه موضوعات روز و پر اهمیتی است

فاطیما
2 خرداد 1405

کلینیک رویا واقعا عالی مخصوص تو این روزهای پر تنش خسته نباشید

نازنین
1 خرداد 1405

سلام
خسته نباشید من خیلی دوست داشتم
این سریال لذت بخش

ابولفضل
31 اردیبهشت 1405

واقعیتش من با این سبک طنز حال میکنم ...موضوعش هم تا حدی واسه جامعه مون نیازه

یادمه بعضیا از فوق لیسانسه ها به خاطر طنز خاصش بدشون میومد ولی من و خیلی های دیگه از اون سبک طنز کیف میکردیم ....

راحیل
31 اردیبهشت 1405

متاسفانه مطلب غیر علمی و در جهت افکار یک سری به خورد مردم دادن و این اعتبار سریال رو به شدت اورد پایین قطعا باید پیگیری کرد و جوابگو باشند.

Narges Golzar
31 اردیبهشت 1405

کلینیک رویا رو وقتی برای اولین بار دیدم همین نظر رو داشتم که چرا انقدر شلوغ و پر سر‌و‌صدا هست و چرا افکت اینجوریه که بعد ها که سریال رو قشنگ دنبال کردم همین سروصدا رو خیلی دوست داشتم هم افکت سریال رو این شیرین بودن داستان خیلی برام جذاب و خب من و خانواده‌م از این سریال واقعا خوشمون اومده و باهاش می‌خندیم بعد از مدت ها یه سریال درست و حسابی و طنز که خیلی هم شیرین هست.

زهرا
29 اردیبهشت 1405

واقعا متاسفام برای سازمانی که بودجه صدا و سیما را حیف و میل میکند، نه موضوع قشنگی نه بازیگران درستی
فقط سر و صدا داد و بیداد در این سریال مشاهده میشه .

پریا
29 اردیبهشت 1405

واقعا این سریال تو یه لیگ دیگست بنظرم،تموم شوخی هاش جدیده،اصلا شبیه ما بقی طنزها نیست
همه چیش عالیههه
همه چیش
منکه بنظرم خیلییی حرفه ای و باحاله و بادیدنش خیلی میخدیم و حالمون خوب میشه به هر کسی پیشنهاد کردم انلاین دیدن و کلی خوششون اومده

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط «میدان آزادی» منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد!

نکته دان
«کلینیک رؤیا» را شاید بتوان یک سریال الفِ پربازیگر و پرستاره دانست. حتی با توجه به لوگوی سیمافیلم در ابتدای آن، احتمالاً رسماً هم در همین دسته قرار می‌گیرد. اما آن‌طور که از یک سریال الف انتظار می‌رود، مخاطب را درگیر نمی‌کند. سریال انگار می‌خواهد مجموعه‌ای از تجربه‌های موفق تلویزیون در سال‌های اخیر باشد؛ کمی حال‌ و هوای تاریخی و شوخی با دهۀ پنجاه، رگه‌هایی از «زیرخاکی»، اندکی «نون خ» و حتی لحظاتی شبیه «ساختمان پزشکان».

آنچه اول از همه توی ذوق می‌زند، شلوغی بیش از حد همه ‌چیز است. چرا همه مدام در حال سر و صدا کردن‌اند؟ چرا هر شخصیت باید دائم مشغول شوخی، ادا و واکنش اغراق‌شده باشد؟ فضای سریال گاهی بیشتر یادآور تئاترهای کمدی دهۀ هشتاد است؛ همان نمایش‌هایی که هر بازیگر در گوشه‌ای از صحنه مشغول شکلک درآوردن بود و قرار بود مخاطب صرفاً با همین شلوغ‌بازی‌ها بخندد.

مطالب مرتبط
cover
هیچ قطعه ای انتخاب نشده پادکست
0:00 0:00