یکشنبه 24 تیر 1403 / خواندن: 3 دقیقه
مروری صفحات درخشان هنر آیینی به بهانه ماه محرم | صفحه ششم

فهرست: 10 تصویرگری از بهترین آثار گرافیک عاشورا

در عالم گرافیک و هنرهای تجسمی، تصویرسازی از آن هنرهایی‌ست که ایرانیان در چند دهه اخیر در آن درخشش و پیشرفت شگفتی داشتند؛ این موفقیت، موفقیتی است که به جز حضور استعدادهای بی‌نظیر هنری در ایران به پیشینه‌ی این هنر در تاریخ هنر ایران برمی‌گردد. نقاشی روایی تصویری در سنت نقاشی مینیاتور ایران همواره حضوری قدرتمند داشته، ریشه‌های این نقاشی مربوط به پیش از اسلام است و پس از اسلام اوج‌گیری و قدرت‌نمایی این هنر را در ایران‌زمین می‌بینیم، با مکتب‌های مهمی مثل شیراز، تبریز، هرات، قزوین و اصفهان

4.57
فهرست: 10 تصویرگری از بهترین آثار گرافیک عاشورا

مجله میدان آزادی: محرم سال گذشته در ستون صفحات درخشان هنر آیینی، سراغ موسیقی، نقاشی و آیین‌های هنری رفته بودیم. امسال و در شب آیینی تاسوعا این ستون را با انتشار گزیده‌ای از بهترین تصویرسازی‌ها به انتخاب حسن صنوبری -منتقد هنری- به روز می‌کنیم:

 

در عالم گرافیک و هنرهای تجسمی، تصویرسازی از آن هنرهایی‌ست که ایرانیان در چند دهه اخیر در آن درخشش و پیشرفت شگفتی داشتند؛ این موفقیت، موفقیتی است که به جز حضور استعدادهای بی‌نظیر هنری در ایران به پیشینه‌ی این هنر در تاریخ هنر ایران برمی‌گردد. نقاشی روایی تصویری در سنت نقاشی مینیاتور ایران همواره حضوری قدرتمند داشته، ریشه‌های این نقاشی مربوط به پیش از اسلام است و پس از اسلام اوج‌گیری و قدرت‌نمایی این هنر را در ایران‌زمین می‌بینیم، با مکتب‌های مهمی مثل شیراز، تبریز، هرات، قزوین و اصفهان. این زمینه‌ی تاریخی و هنری، خمیرمایه‌ی بروز استعدادهای قدرتمند و آثار درخشان هنری در تصویرگری و تصویرپردازی ایران به معنای مدرن کلمه شده است.

اما جدا از درخشش تصویرگران ایرانی در فستیوال‌ها و جوایز جهانی، شاهد دیگر این پیشرفت این است که امروز خوشبختانه یا متاسفانه بسیاری از کشورهای منطقه که دارای ثروت مادی و فقر هنری هستند برای تولید آثار هنری و ادبی خود سراغ تصویرگران ایرانی می‌آیند و آثار آنان را -با نام مولف یا با تغییر نام- به اسم فرهنگ و تمدن خود به بازارهای جهانی می‌رسانند و بر غنای فرهنگی و اقتصادی سرزمین خویش می‌افزایند. امید که این واقعیت‌ها از چشم مسئولان فرهنگی دور نمانده باشد و ایشان بیش از پیش به فکر سرمایه‌ای انسانی سرزمین خود باشند.

اما در هنر آیینی نیز درخشش و خلاقیت تصویرگران ایرانی تماشایی است. در ادامه فهرست ده تصویرگری برتر ایرانی از ده هنرمند توانمند با موضوع محرم را برای شما انتخاب کردیم. با نگاهی به این فهرست مروری خواهیم داشت بر بخشی از گنجینه هنری و آثار درخشان دهه‌های اخیر هنر تصویرگری با موضوع محرم، واقعه کربلا و سوگ حضرت امام حسین علیه السلام . آثار انتخاب شده از این هنرمندان معاصر است: -خانم‌ها و آقایان- هما رستمی شاهواری، آسیه گونه‌زاده، هاجر سلیمی نمین، الهام زارعی، نوشین صفاخو، نعیمه فاضلی، رضا دالوند، مهدی بادیه‌پیما، مسلم علم‌زاده و محسن میرزایی.

 

1. محسن میرزایی

 

 

2 . نعیمه فاضلی

 

 

3. هما رستمی شاهواری

 

 

4. هاجر سلیمی نمین

 

 

5. رضا دالوند 

 

 

6. نوشین صفاخو

 

 

7. الهام زارعی

 

 

8. مسلم علم‌زاده

 

 

9. آسیه گونه‌زاده

 

 

10. مهدی بادیه‌پیما

 

 


مطالب مرتبط:

1. دوازده نقاشی عاشوراییِ زیبا از تاریخ نقاشی عامیانه ایران

2. ده آیین عزاداری عاشورایی در سراسر ایران که متکی بر هنرند

3. ده آلبوم برتر موسیقی عاشورایی




تصاویر پیوست

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط «میدان آزادی» منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد!

نکته دان
اما جدا از درخشش تصویرگران ایرانی در فستیوال‌ها و جوایز جهانی، شاهد دیگر این پیشرفت این است که امروز خوشبختانه یا متاسفانه بسیاری از کشورهای منطقه که دارای ثروت مادی و فقر هنری هستند برای تولید آثار هنری و ادبی خود سراغ تصویرگران ایرانی می‌آیند و آثار آنان را -با نام مولف یا با تغییر نام- به اسم فرهنگ و تمدن خود به بازارهای جهانی می‌رسانند و بر غنای فرهنگی و اقتصادی سرزمین خویش می‌افزایند

در هنر آیینی نیز درخشش و خلاقیت تصویرگران ایرانی تماشایی است. در ادامه فهرست ده تصویرگری برتر ایرانی از ده هنرمند توانمند با موضوع محرم را برای شما انتخاب کردیم.

مطالب مرتبط