ﺳﻪشنبه 16 بهمن 1403 / خواندن: 11 دقیقه
پرونده پرواز بر فراز آشیانه‌ی سیمرغ | صفحه هشتاد و دوم

گزارش: مهم‌ترین خبرها و حاشیه‌های چهارمین روز از چهل‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر

دعوای عوامل فیلم «شمال از شمال‌غربی» در نشست خبری، استقبال منتقدان از «چشم بادومی»، اعتراض انیمیشنی‌ها به برخی نکات داوری در جشنواره، یک تهدید و چند پرسش و پاسخ از مهمترین خبرها و حاشیه‌های روز چهارم جشنواره بودند.

3.5
گزارش: مهم‌ترین خبرها و حاشیه‌های چهارمین روز از چهل‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر

مجله میدان آزادی: جشنواره‌ی چهل و سوم فجر با همه‌ی اما و اگرهای این سال‌ها، با تلاش اهالی سینما، سعی کرد بدون حاشیه کار خود را آغاز کند و ادامه دهد؛ اما جشنواره‌ی فیلم فجر بدون حاشیه هم مگر می‌شود؟! اهالی سینما همیشه با حاشیه‌های‌شان خواندنی‌تر هستند و ما قصد داریم هر روز در پرونده «پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ» در کنار اخبار مهم اما کوتاه اکران فیلم‌ها در جشنواره، به حاشیه‌های آن نیز بپردازیم. در چهارمین روز از جشنواره فیلم فجر نیز اخبار و حواشی خواندنی‌ایی رخ داد که می‌توانید در ادامه بخوانید:

روز چهارم جشنواره هم طبق جدول نمایش فیلم‌های چهل‌و‌سومین جشنواره فجر در سینمای رسانه، میزبان «لولی»، انیمیشن «ژولیت و شاه»، «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی» بود.

 

تب کی‌پاپ در روز چهارم جشنواره

در میان چهار فیلم نمایش داده شده در روز چهارم، فیلم چشم بادومی، اولین ساخته‌ی ابراهیم امینی که پیشتر نامش به عنوان نویسنده با آثار محمدحسین مهدویان گره خورده بود دیده می‌شود.

امینی در نشست خبری فیلم در برج میلاد گفت که سوژه‌ی فیلمش را از یک جستجوی ساده در اینترنت پیدا کرده است و چون همیشه دغدغه‌ی نوجوان‌ها را داشته، عزمش را جزم کرده است تا فیلمی درباره‌ی آن‌ها بسازد.

در داستان فیلم چشم بادومی با تب کی‌پاپ‌ها در میان نوجوانان روبه‌رو هستیم که از نظر بسیاری از منتقدین همین سوژه‌ی به‌روز که مسئله‌ی کنونی نوجوانان ایرانی است، برگ برنده‌ی این فیلم در جشنواره‌ی چهل‌وسوم فیلم فجر است.

دعوا روی سن!

فیلم «شمال از جنوب غربی» هم که در ژانر دفاع مقدس است، از حاشیه‌های روز چهارم جشنواره بود که در نشست خبری به مشاجره‌ای بین کارگردان و امیررضا دلاوری ختم شد. 

فیلم «شمال از جنوب غربی» روایت برنامه‌ریزی عملیاتی خرابکارانه توسط رژیم بعث عراق در دوران جنگ با ایران است.

اعتراض امیررضا دلاوری از بازیگران فیلم «شمال از جنوب غربی» در نشست خبری این فیلم، به تغییر فیلم‌نامه  گفت: یکی از کاراکترهای اصلی بودم و پرداخت خوبی به آن شده بود، اما به خاطر مشکلاتی که در پشت صحنه به وجود آمد و تایم قرارداد بعدی که داشتم، کار دیر کلید خورد. متاسفانه به نتیجه مطلوب نرسیدیم و مجبور شدند من را ابتدای کار بکشند.

 مطرح کردن همین موضوع به آغاز کشمکش لفظی بین او و کارگردان فیلم «شمال از جنوب غربی»، حمید زرگرنژاد، انجامید که به سرعت در رسانه‌ها پخش شد.

 مهدی مددی، تهیه کننده‌ی فیلم هم در توضیح این مشاجره گفت که ما در مسیر ساخت این فیلم و اتفاقاتی که در طول ساخت آن افتاد، از شرایط آب‌و هوایی گرفته تا کشته شدن رئیس‌جمهور، و لوکیشن خاص فیلم که جنگل بود به این تصمیم رسیدیم که مسیر فیلم‌نامه را تغییر دهیم.

 

یک فیلم روشنفکری با سالن خالی

تهیه‌کننده‌ی «لولی» هم در نشست خبری، صراحتا گفت که یک فیلم روشنفکری ساخته است و این حرف او یعنی، لولی برای برگشت سرمایه، نیاز به اکران در سینماهایی مثل سینمای هنر و تجربه یا گروه فرهنگ دارد و مخاطب عمومی چندانی برای اکران نخواهد داشت.
 

انیمیشنی‌ها گله دارند و تهدید می‌کنند

«ژولیت و شاه نیز به عنوان دومین انیمیشن از آغاز جشنواره، در روز چهارم به نمایش در آمد و همچنان بحث داغ تک سیمرغ بودن انیمیشن در نشست‌های خبری داغ است. 

اشکان رهگذر، کارگردان «ژولیت و شاه»، ضمن تشکر از راه‌یابی انیمیشن‌ها به جشنواره در پاسخ به سوال خبرنگاران، به درست نبودن اختصاص تنها یک سیمرغ به انیمیشن اشاره کرد و گفت من اطلاع دارم که تولیدات زیادی در این حوزه اتفاق می‌افتد و راه‌یافتن چهار انیمیشن به جشنواره، برای انبوه تولیدات کشور بسیار کم است.

تا بحث انیمیشن داغ است این را هم بگوییم که محمد خیراندیش، کارگردان «پسر دلفینی ۲» که هنوز فیلمش در سینمای رسانه اکران نشده است، با انتقاد از عملکرد تقلیدی جشنواره از جشنواره‌های خارجی برای راه‌یابی انیمیشن‌ها، این را مطرح کرد که مسئولان جشنواره به این نکته توجه نکردند که در جشنواره‌های خارجی، انیمیشن‌ها در همه بخش‌ها داوری می‌شوند و با فیلم‌های رئال رقابت دارند. و مثل دیگر همکارانش به نداشتن نماینده‌ای از انیمیشن‌سازان در بخش داوری گله کرد و گفت: «من در جشنواره‌ای هستم که انگار نیستم، چون در این بخش داوری نداریم.»

خیراندیش همچنین صراحتا تهدید کرد اگر قرار باشد انیمیشن من داوVی نشود، حتما «پسر دلفینی ۲» را از جشنواره بیرون می‌کشم.


بخش ویژه با فیلم‌های اکرانی غیرقابل‌دفاع

در سانس ویژه‌ی روز چهارم جشنواره فجر، فیلم سینمایی «لاک‌پشت» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی بهمن کامیار، به نمایش درآمد که سومین اثر بلند سینمایی کامیار پس از فیلم‌های «مرداد» و «در وجه حامل» محسوب می‌شود. 

در درام روان‌شناختی «لاک‌پشت» بازیگرانی چون فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی، نازنین کریمی، صابر ابر، هومن برق‌نورد، آزیتا حاجیان، علیرضا آقاخانی و جمشید گرگین حضور دارند.

پیش از «لاک‌پشت» در بخش ویژه و خارج از مسابقه‌ی روزهای گذشته، سه فیلم «رگ‌های آبی»، «صنم» و بخشی از «آتش و گلستان» به نمایش درآمد که از نظر اهالی رسانه و منتقدان، قابل دفاع نبودند و این پرسش مطرح شده که به چه علت این فیلم‌ها که بیشتر، محصول یک سال اخیر هم نیستند در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند؟ فقط برای پرکردن برنامه‌ی اکران؟ 

اگر بخش ویژه جشنواره با همین روند انتخاب فیلم به کار خود ادامه دهد، مسئولان جشنواره باید به دو سوال مطرح شده و دیگر سوالات، درباره‌ی لزوم حضور این بخش پاسخ دهند. 


«بچه‌ی مردم» با استقبال غیرقابل تصور

سیدعلی احمدی، تهیه‌کننده فیلم «بچه‌ی‌ مردم» که فیلمش، ستاره‌ی روز سوم جشنواره بود در گفت‌و‌گو با برخی رسانه‌ها گفته بود ما فیلمی با طعم متفاوت از آنچه در سینمای ایران است ساختیم و مطمئن بودیم از فیلم استقبال می‌شود، اما استقبال از فیلم بیش از تصورمان بوده است.

 

نقشی که درنیامد

در حاشیه‌های روزهای پیش مطرح شد که به فیلم «رگ‌های آبی»، زندگی‌نامه‌‌ی فروغ فرخزاد، که در بخش ویژه‌ی جشنواره نمایش به نمایش درآمد انتقادات زیادی وارد شد؛ یکی از این انتقادات به بازی باران کوثری، بازیگر نقش فروغ بود.

جهانگیر کوثری کارگردان فیلم، در پاسخ به انتقادات از بازی باران کوثری در نقش فروغ فرخزاد گفت: «قرار نبود باران شبیه فروغ باشد. وقتی می‌خواستیم کار را شروع کنیم باران گزینه ما نبود و به دنبال بازیگری بودیم که نقش را دربیاورد. ما خیلی دنبال بازیگر گشتیم، اما هیچکس نمی‌توانست نقش فروغ را بازی کند که در نهایت به باران رسیدیم.»

باید به جناب کوثری گفت: انتقادات نشان می‌دهد باران کوثری هم در درآوردن نقش فروغ چندان موفق نبوده است!


خوزستان هم به جشنواره فجر پیوست

نمایش‌های فیلم‌های جشنواره فجر در سینماهای خوزستان هم از خبرهای روز چهارم جشنواره است.

همزمان ۳۲ فیلم از ۱۵ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۳ در چهار سینمای خوزستان نمایش داده می‌شوند و برخلاف دیگر استان‌ها که فیلم تنها در یک شهر اکران می‌شود در استان خوزستان سه شهر اهواز، آبادان و خرمشهر میزبان چهل‌و‌سومین جشنواره‌ی فیلم فجر هستند.

پردیس سینمایی خلیج فارس و سینما اکسین در اهواز، سینما مهر آبادان و سینما نخل خرمشهر میزبان فیلم‌های چهل‌و‌سومین جشنواره فجر در خوزستان هستند.

 

آرای مردمی روز چهارم با حذف دو فیلم

و آخرین خبر از جشنواره فیلم فجر در روز چهارم اینکه روابط عمومی خانه سینما نتیجه شمارش آرای فیلم های نمایش داده شده در روز چهارم جشنواره فیلم فجر (۱۴۰۳/۱۱/۱۵) توسط ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر را اعلام کرد.

فهرست فیلم‌ها بدون اولویت و رتبه‌بندی است و با حذف دو فیلم نسبت به روز قبل، ۱۳ فیلمِ  زیبا صدایم کن، پیشمرگ، سونسوز، بازی را بکش، ناتور دشت، فریاد، خدای جنگ، موسی کلیم‌الله، بچه مردم، رها، صیاد، اسفند و اشک هور در ادامه این رقابت حضور دارند.

از این فهرست دو فیلم شمال از جنوب غربی و مرد آرام براساس رأی مردم حذف شده‌اند.
 


مطلب مرتبط:

1. گزارش: مهم‌ترین خبرها و حاشیه‌های سومین روز از چهل‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر

 




تصاویر پیوست

سیاوش
17 بهمن 1403

مختصر، منتقد و مفید...

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط «میدان آزادی» منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد!

نکته دان
در داستان فیلم «چشم بادومی» با تب کی پاپ‌ها در میان نوجوانان روبه‌رو هستیم که از نظر بسیاری از منتقدین همین سوژه‌ی به‌روز که مسئله‌ی کنونی نوجوانان ایرانی است، برگ برنده‌ی این فیلم در جشنواره‌ی چهل‌وسوم فیلم فجر است.

پیش از «لاک‌پشت» در بخش ویژه و خارج از مسابقه‌ی روزهای گذشته، سه فیلم «رگ‌های آبی»، «صنم» و بخشی از «آتش و گلستان» به نمایش درآمد که از نظر اهالی رسانه و منتقدان، قابل دفاع نبودند و این پرسش مطرح شده که به چه علت این فیلم‌ها که بیشتر، محصول یک سال اخیر هم نیستند در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند؟ فقط برای پرکردن برنامه‌ی اکران؟

مطالب مرتبط