یکشنبه 08 مهر 1403 / خواندن: 12 دقیقه
همپای سوگ هنرمندان آزاده جهان

گزارش: واکنش هنرمندان به شهادت «سید حسن نصرالله»

در ساعات اولیه‌ی انتشار خبر ترور سید حسن نصرالله به دست اسرائیل، جمعی از هنرمندان ایرانی و لبنانی به این جنایت، واکنش نشان دادند.

5
گزارش: واکنش هنرمندان به شهادت «سید حسن نصرالله»

مجله میدان آزادی: همه‌ی آزادی‌خواهان جهان به حوادثی که در یک سال گذشته در فلسطین اتفاق افتاده است واکنش نشان داده‌اند و در ساعات اولیه‌ی تایید شهادت سیدحسن نصرالله نیز هنرمندان ایرانی و عرب نسبت به این جنایت و شهادت این مبارز آزادی‌خواه واکنش نشان دادند. گزارشی بخوانید از این همدردی‌ها:

آغاز پاییز دیگر یادآور شعرهای عاشقانه، و پیاده‌روی‌های نمناک در خیابان‌ها و موسیقی بارانی نخواهد بود.... پاییز دیگر برای مردم گوشه‌ای از جهان که خاورمیانه نامیدندش با یک غم بزرگ همراه خواهد بود. غم از دست دادن یک قهرمان، انسانی که شجاعانه از مردم فلسطین دفاع کرد در حالی‌که همه‌ی همسایگان عرب او و همه‌ی داعیه‌داران حقوق بشر تنها به حرف اکتفا کردند.

 

شبل الخمینی

در آغازین ساعات این فاجعه رضا امیرخانی با انتشار عکسی از دیدارش با سیدحسن نصرالله در صفحه‌ی شخصی‌اش در تلگرام نوشت:
للحق...
یا امیرالمومنین! 
این تو و این شبل‌الخمینی.
شهادت می‌دهم که به دست اشقی‌الاشقیا شهید شد.
و کتاب تاریخ پی‌روان‌ت ورق خورد...

تسلیت به ره‌بر گرامی 

 

صدا و دوربین خاموش، ولی حرکت تو تا بیت‌المقدس ادامه دارد

پس از رضا امیرخانی، ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان مطرح کشورمان نیز یادداشتی در سوگ آن مرد بزرگ در اختیار رسانه‌ها قرار داد که می‌توانید اینجا جزئیات آن را بخوانید.

 

محبوب قلب همه آزادگان

سید داوود میرباقری نیز با انتشار یاداشت زیر در رسانه‌ها شهادت سیدحسن نصرالله را تسلیت گفت:

«گفتمش: خالیست شهر از عاشقان
وینجا نماند مرد راهی تا هوای کوی یاران بایدش.
گفت: چون روح بهاران آید از اقصای شهر
مردها جوشد ز خاک، آنسان که از باران گیاه
و آنچه می باید کنون صبر مردان و دل امیدواران بایدش
(استاد شفیعی کدکنی)

خبر شهادت سید دوست‌داشتنی جبهه مقاومت، ناگهانی و بسیار دردناک بود. روح بلند سردار معرکه‌های نبرد با دشمن‌ترین دشمنان انسانیت، محبوب قلوب همه آزادگان، سید حسن نصرالله با سیمرغ شهادت به قاف عشق محبوب ابدی و ازلی پرواز کرد و در قرب اجداد طاهرینش آرام گرفت.

هرگز مرگ در بستر برای چون اویی که تمام لحظه‌های حیات طیبه‌اش در گرماگرم مبارزه با ظلم صهیونیست ‌های نژادپرست و در دفاع از حقانیت فلسطینیان و نیز دفاع از استقلال و وحدت ملت لبنان بود، زیبنده نبود و سرانجام هم به دست اشقی‌الاشقیای زمانه، رژیم سفاک و کودک کش اسرائیل که مورد حمایت وقیحانه و همه جانبه و بی‌قید و شرط مدعیان صلح و حقوق بشر است، به فیض شهادت رسید.

نوشیدن شربت این چنین شهادتی گوارای وجودش باد. شهادت سیدالشهدای جبهه مقاومت سیدحسن نصرالله را به همه آزادگان تبریک و تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند برای روح بلند او و یاران شهیدش علو درجات و تداوم راه پرافتخارش را مسئلت دارم.»

 

یکی از بی‌نظیرترین رهبران دنیا

جلیل سامان، کارگردان سریال‌های «زیرخاکی»، «ارمغان تاریکی» و «پروانه» هم در همان ساعات اولیه‌ی تایید خبر شهادت سیدحسن نصرالله با انتشار ویدئویی از سخنان سیدحسن نصرالله در حمایت از مردم مظلوم غزه به شهادت وی واکنش نشان داد و در یادداشتی که چند روز بعد در اختیار رسانه‌ها قرار داد از احساسات خود نسبت به لبنان و حسرت دیدار سیدحسن نصرالله چنین نوشت: «اولین و آخرین باری که به لبنان رفتم برای تحقیق سریال «شهید چمران» بود. آنجا رزمنده‌ها، خانواده‌ها و همسران شهدایی را ملاقات کردم که نظیرش را فقط در دهه‌ی شصت ایران دیده بودم. با تمام وجودم درک کردم که شیعیان جنوب لبنان بعد از دهه‌ها مقاومت، بی‌ادعا و خالص پای کار دین و وطن و مقاومت هستند... به وجد آمدم و افسوس خوردم... . 

نام لبنان همواره برای من تداعی‌کننده‌ی چمران و سیدحسن است... شاید به جرأت بتوان گفت مقاومت را در لبنان، امام موسی صدر و چمران بر پایه تفکر شیعی پایه‌گذاری کردند اما سرانجام این سیدحسن بود که در ادامه توانست با ایجاد انسجام در یکی از سخت‌ترین و پرایرادترین و گونه‌گون‌ترین ساختارهای ملی و حکومتی دنیا، مقاومت را استحکام بورزد... و اولین شکست تاریخ را برای صهیونیست‌ها به بار بیاورد... .

سیدحسن یکی از بی‌نظیرترین رهبران دنیا بود که حسرت دیدارش در من باقی ماند... چهره‌ای که همیشه برای من با لبخند و صلابت بود و برای تسلیم کردنش هیچ راهی جز ریختن خونش وجود نداشت!»

 

خداحافظ آزاده

بابک خواجه پاشا، کارگران فیلم «در آغوش درخت» که نماینده‌ی ایران در اسکار سال جاری خواهد بود نیز در صفحه‌ی اینستاگرامش با انتشار عکسی از بقایای انگشتر از آوار بیرون کشیده شده‌ی سیدحسن نصرالله، نوشت:

«چقدر سخت است در دوره‌ای زندگی کنی که فوکول‌کراواتی‌ها به خاطر عطر خوبشان یا پول زیادشان می‌توانند ظلم کنند، کودکان را بکشند، مادری را عزادار بکنند و این چنین وقیح باشند و ناآگاهان همراهشان شوند؛ جمعی که مصرف‌گرایی و تجددگرایی کورشان کرده؛ انگار فراموش کرده‌ایم عاقبت آن که آمده بود در خرمشهر بماند چه شد یا آن که بزرگ‌ترین جنگ دوران در جهان را آغاز کردند چگونه نیست شد.

زمان همه‌چیز را هویدا خواهد کرد؛ روزی خواهد  رسید که همه خواهند دید چگونه آنکه به‌راحتی انسان و مهر را می‌کشد در طوفانی محو خواهد شد؛ آزادگی را هرروز باید تمرین کرد شاید که رستگار شویم؛ خداحافظ آزاده…»

 

سرمایه‌گذاری آلوده به خون غرب و آمریکا

هوشنگ توکلی، بازیگر پیشکسوت سینما نیز در گفتگو با رسانه‌ها گفت: منطقه مقاومت سال‌هاست درگیر جنگ و آبستن حوادث است؛ این جنگ برای مرزبندی بین جهان خیر و صلح و جهان کودک‌کشان و حامیان آن‌هاست، و مقاومت در همه‌ی این سال‌ها پرچم‌دار این مبارزه است. هر کدام از شهدای این جریان ستارگان درخشان آسمان مقاومت هستند و «سیدحسن» اکنون به میان این ستارگان شتافت.

ما شهادت را هر روز می‌بینیم ولی این شهادت دلیل بر شکست نیست، بلکه پیروزی است و نشانه‌ی رسوایی سرمایه‌گذاری آلوده به خون غرب و آمریکا است، اگر چه تسلیحات و مهماتی است که در کل منطقه علیه بشریت در درجه اول و جهان اسلام مردم این منطقه را به خاک و خون می‌کشد، اما پیروزی با محور مقاومت است.


 

مقاومت ادامه دارد

داریوش ارجمند، پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر نیز در مصاحبه با رسانه‌ها  گفت: «دیدگاه من نسبت به شهادت سید حسن نصرالله و اتفاقاتی که به‌ویژه در چند روز اخیر در لبنان و علیه نیروهای مقاومت رخ داد، همانند تمامی کسانی است که اقدام‌های اخیر را نسبت به محور مقاومت، ستم جهانی می‌دانند. ظلم رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و لبنان برقرار است، اما در این سو هم نیروهای مقاومت دست از مقاومت خود برنمی‌دارند. نهضت مقاومت ادامه دارد و تا پیروزی کامل دست برنمی‌دارد.»


رژیم ضحاک‌صفت

سید مسعود اطیابی، کارگردان فیلم‌های سینمایی‌ایی چون «تگزاس»، «دینامیت»، «هتل» و «مصائب دوشیزه» در گفتگو با رسانه‌ها گفت: «جنایات و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی نه‌تنها نشان از پیروزی این رژیم ضحاک‌صفت ندارد، بلکه نمادی از ضعف، زبونی و زوال آن‌هاست. رژیم مسلح و جنایتکار صهیونیستی کاری جز ترور، کودک‌کشی، بی‌دفاع‌کشی و نسل‌کشی بلد نبوده و نیست و از نبرد مردانه با مبارزان راه آزادی و عدالت عاجز است. تشویق، توجیه و تجهیز بیشتر این رژیم غیرقابل کنترل، توهین به مفهوم انسانیت و نشان دادن وضعیت تأسف‌بار سیاست جهانی است.»

سید مسعود شجاعی طباطبایی، کارتونیست نیز با انتشار تصویر زیر به این فاجعه واکنش نشان داد:


دوربینم را برای به‌تصویر کشیدن عظمت تو تنظیم می‌کنم

حمید بهمنی، نویسنده و کارگردان سینما نیز در دلنوشته‌ای خطاب به شهیدسیدحسن نصرالله نوشت: «سید مقاومت نمی‌گویم خداحافظ، می‌گویم دیدار به ‌قیامت... ‌نمی‌گویم بعد تو چه کنیم، می‌گویم نقشه آماده است و آن نابودی صهیونیزم جهانی ‌است، دوربینم را برای به‌تصویر کشیدن عظمت تو تنظیم می‌کنم و به قلب اسرائیل شلیک می‌کنم تا با اشک‌هایم تو را بدرقه راه الهی‌ات کنم، تا نابودی دشمن با همین اشک‌ها بیشتر شود. نگرانی‌ام را با تو تقسیم می‌کنم و پیشانی‌ام را در آستان الهی می‌گذارم. که خداوند رحمان کمک کند بتوانیم حداقل کار فرهنگی درستی از مقاومت و طوفان‌الاقصی بسازیم و نقش بی‌بدیل شما را در مقاومت در برابر این خون‌آشام قرن به‌درستی نشان دهیم. به امید روزی که این جمله حضرت زینب سلام‌الله علیها را در وصف شهادت عاشورایی تو به‌درستی درک کنیم.»

سعید پروینی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «قلب رقه» نیز در شب شام غریبان  سیدحسن نصرالله خبر داد: «ما در کنار کمک به برگزاری اکران‌های خاص، بخشی از درآمد «قلب رقه» در اکران‌های مردمی را به جبهه مقاومت اختصاص می‌دهیم.»

 

واکنش هنرمندان لبنانی به شهادت سیدحسن نصرالله

از دیگر واکنش‌ها به این جنایت می‌توان به واکنش هنرمندان لبنان اشاره کرد که در میان آنان چهره‌های موسیقی و سینمای لبنان دیده می‌شود. هنرمندانی چون میساء عسّاف، الیسا، ماهر جا، راغب علامه، هیفاء وهبی و ساري عبّود (مساری) که با انتشار تصاویری در صفحه شخصی اینستاگرامشان به این جنایت و بالاگرفتن جنگ در لبنان واکنش نشان دادند.

واکنش هنرمندان لبنانی به شهادت سید حسن نصرالله

فیلمی از معین شریف، خواننده‌مطرح لبنانی نیز منتشر شد که در ویرانه‌های خانه‌اش که در حمله‌ی اسرائیل ویران شده ایستاده و می‌گوید: «عادت کرده بودیم بگوییم فدای سر حضرت سید. الان می‌گویم فدای روح حضرت سید.»

 

از دیگر هنرمندان ایرانی این گزارش می‌توان به امیر عبدالحسینی، فرزاد حسنی، مسعود ده‌نمکی، سید محمود رضوی، مهدی فرجی برزگر، نجم‌الدین شریعتی، مژده لواسانی، سیدعلی صالحی، ژیلا صادقی، صابر شیخ‌رضایی، ملیکا زارعی، امیر بنان و... اشاره کرد.


سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، ششم مهر در جریان حمله‌ی جنایت‌کارانه‌ی اسرائیل به ضاحیه‌ی جنوبی بیروت ترور شد.




  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط «میدان آزادی» منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد!

نکته دان

در ساعات اولیه‌ی انتشار خبر ترور سید حسن نصرالله به دست اسرائیل، جمعی از هنرمندان ایرانی و لبنانی به این جنایت، واکنش نشان دادند.

مطالب مرتبط