شنبه 22 اردیبهشت 1403 / خواندن: 9 دقیقه
پرونده اردیبهشت کاغذی | صفحه بیست و ششم

فهرست: ده رمان برتر از بهترین رمان‌های فانتزی ، برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران

جادو بزرگ‌ترین استعاره است و ادبیات فانتزی که با مشخصه‌ی موجودات و سیستم جادویی شناخته می‌شود، استعاری‌ترین داستان. بر هیچ اهل رمانی پوشیده نیست که نسل‌های جدید کتابخوان، ژانر فانتزی را به یکی از مهمترین و پرطرفدارترین گونه‌های داستان تبدیل کرده‌اند. با این حساب در این مطلب شما را میهمان می‌کنیم به فهرستی ده تایی از بهترین رمان‌های فانتزی.

5
فهرست: ده رمان برتر از بهترین رمان‌های فانتزی ، برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران

مجله میدان آزادی: بر هیچ اهل کتابی پوشیده نیست که نسل‌های جدید کتابخوان، ژانر فانتزی را به یکی از مهمترین و پرطرفدارترین گونه‌های رمان تبدیل کرده‌اند. با این حساب اگر در ستون «کتاب‌های پیشنهادی برای خرید از نمایشگاه کتاب» این گونه‌ی پرطرفدار را قرار نمی‌دادیم، فهرست‌های پیشنهادی پرونده «اردیبهشت کاغذی» حتما چیزی کم داشت. در بیست و ششمین صفحه از پرونده اردیبهشت کاغذی شما را میهمان می‌کنیم به فهرستی ده تایی از بهترین رمان‌های فانتزی به انتخاب و قلم خانم «نیلوفر احمدی». این فهرست را در ادامه بخوانید:

به گفته‌ی اورسولا لگویین، نویسنده‌ی مشهور ژانر علمی‌تخیلی، «همه‌ی داستان‌ها استعاره‌اند». جادو بزرگ‌ترین استعاره است و ادبیات فانتزی که با مشخصه‌ی موجودات و سیستم جادویی شناخته می‌شود، استعاری‌ترین داستان.
پانزده داستانی که در فهرست پایین آمده‌اند، با ایده، سبک و مخاطبان متفاوت، عناوینی مناسب برای عبور از دروازه‌ی استعاری‌ترین ژانر ادبی‌اند.

 

1. پیرانزی، اثر سوزانا کلارک

داستان از راوی بی‌نامی شروع می‌شود که تلاش می‌کند دنیای اطرافش را بشناسد. پیرانزی تلاش می‌کند ستون‌ها، مجسمه‌ها و تالارهای تودرتویی را که در آن زندگی می‌کند، با جزئیات نسخه‌برداری کند. اما گذشته‌ای که فراموش کرده به‌زودی باز خواهد گشت؛ و حقایق در هیچ دفترچه‌ای ثبت نشده‌اند. 
این کتاب را که پریسا موسوی ترجمه کرده، در نشر میلکان منتشر شده است.

 

2. سندمن، اثر نیل گیمن

او را مرد شنی، مورفیوس و ارباب رؤیاها خطاب می‌کنند؛ کسی که با گرد شن معروفش بر جهان خواب و رؤیا حکومت می‌کند. اما هفتاد سال است کسی او را ندیده. بیماری عجیبی سرتاسر دنیا را گرفته؛ بعضی افراد نمی‌توانند بخوابند، بعضی دیگر می‌خوابند و تا سال‌ها بیدار نمی‌شوند. چرا رؤیا ناپدید شده و اگر برگردد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 

3. گودال‌ها، اثر لوییس سکر

استنلی یلنیتس نوجوان را به گناه ناکرده به بیابانی در تگزاس فرستاده‌اند؛ به کمپ گرین لیک که برای بزهکاران زیر سن قانونی طراحی شده است. اما قاضی و مسئولان دادگاه خبر نداشتند مدیر کمپ، بچه‌ها را مجبور به کندن گودال می‌کند. آیا استنلی می‌تواند در شرایط سخت دوام بیاورد، از راز گودال‌ها سردرآورد، و مهم‌تر از همه... آیا می‌تواند این بار بر بخت بد خود غلبه کند؟ 
مترجم این کتاب فرزاد فربد و ناشرش انتشارات پریان است. 

4. قربانی نیمه‌ی زمستان، اثر مارکوس سجویک

«جزیره» در هیچ نقشه‌ای ثبت نشده است. تلفن و وسایل ارتباطی حوالی جزیره از کار می‌افتند. سرنوشت کسانی که به آنجا وارد شده‌اند مشخص نیست. جزیره چه رازی را پنهان می‌کند؟ 
«قربانی نیمه‌ی زمستان» با ترجمه‌ی فریده خرمی را از نشر پیدایش می‌توانید تهیه کنید. 

 

5. اهریمنان زیبا، اثر کلی لینک

مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه که در مرز باریک بین دنیای واقعیت و تخیل حرکت می‌کنند. برجی در زمین‌های باتلاقی که سکونتگاه ساحران منزوی ا‌ست، کیفی که مادربزرگ می‌گوید پریان از داخلش سرک می‌کشند، بازی قایم‌باشکی که از آنچه به نظر می‌رسد خطرناک‌تر است، همه و همه به نتیجه‌ای مشترک می‌رسند: آیا تخیل استعاره‌ای از واقعیت پیرامون ما نیست؟ 
«اهریمنان زیبا» را زهرا جلال‌زاده ترجمه کرده و نشر پریان آن را منتشر کرده است. 
 

 

6. سیرک شبانه، اثر ارین مورگنشترن

سیرک بی‌خبر از راه می‌رسد. همه می‌پرسند چرا فقط شب‌ها دروازه‌های سیرک باز می‌شود؟ اما با وجود زمان‌بندی نامناسب باز هم مشتاق‌اند به تماشای سیرک بروند. تماشاچیان نمی‌دانند سیرک فقط برای سرگرمی نیست؛ میدان نبرد دو شعبده‌باز است، جادوگرانی که ناچارند تا پای جان با هم رقابت کنند. 
«سیرک شبانه» را با ترجمه‌ی محمدرضا شفاهی از نشر میلکان تهیه کنید. 

 

7. رویای تب‌آلود، اثر جورج مارتین

کاپیتان ابنر مارش همیشه آرزو داشت سریع‌ترین کشتی را در رود می‌سی‌سی‌پی هدایت کند. حالا با وجود سرمایه‌گذاری جذاب و مرموز، کشتی رویای تب‌آلود را به دست آورده، اما این رویا کم‌کم به کابوسی بازگشت‌ناپذیر تبدیل می‌شود. کدام یک از مسافران شب‌ها در کشتی پرسه می‌زنند و چرا ابنر مارش با وجود آن‌ها احساس امنیت نمی‌کند؟ 
این کتاب را میلاد فشتمی ترجمه و انتشارات بهنام منتشر کرده است. 

 

8. مجموعه‌ی نخستین قانون، اثر جو ابر کرومبی

جنگجویی شکست‌خورده، جادوگری احمق و شوالیه‌ای جوان و بی‌عرضه با هم همسفر می‌شوند تا شیء‌ای باستانی را پیدا و از جنگ بین ملت‌ها جلوگیری کنند اما هیچ چیز آن‌طور که به نظر می‌رسد نیست و هرکس رازها و گذشته‌ی تاریک خود را دارد. 
این مجموعه را می‌توانید با ترجمه‌ی سعید سیمرغ از نشر تندیس تهیه کنید. 

9. مجموعه‌ی سایه‌های جادو، اثر ویکتوریا شواب

چهار دنیای موازی مثل چهار لایه کاغذ روی هم قرار گرفته‌اند. کِل تنها کسی است که می‌تواند از لندن دروازه‌ای بین این دنیاها باز کند. اما قدرتی شوم و سیاه در تلاش برای از بین بردن دنیاهاست. و کِل برای نجات دنیایی که می‌شناسد، جز دختری جیب‌بر یار و یاوری ندارد.
مریم رفیعی ترجمه‌‌ی این مجموعه را بر عهده داشته و نشر بهنام آن را منتشر کرده است.

 

10. خوشبختانه شیر، اثر نیل گیمن

پدر از خانه بیرون رفته تا شیر بخرد اما آدم‌فضایی‌ها او را داخل سفینه‌شان کشانده‌اند. پدر فرار می‌کند اما در زمان گم می‌شود و با دزدان دریایی، بومیان آدم‌خوار و خون‌آشام‌های کم‌هوش مبارزه می‌کند. آیا دایناسوری دانشمند می‌تواند ماشین زمان را تکمیل کند و پدر را به خانه برگرداند؟ 
می‌توانید «خوشبختانه شیر» را با ترجمه‌ی پرناز نیری از نشر افق تهیه کنید. 




تصاویر پیوست

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط «میدان آزادی» منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد!

نکته دان
به گفته‌ی اورسولا لگویین، نویسنده‌ی مشهور ژانر علمی‌تخیلی، «همه‌ی داستان‌ها استعاره‌اند». جادو بزرگ‌ترین استعاره است و ادبیات فانتزی که با مشخصه‌ی موجودات و سیستم جادویی شناخته می‌شود، استعاری‌ترین داستان.


مطالب مرتبط