ﺳﻪشنبه 17 مهر 1403
به بهانه سالروز درگذشت چهره برجسته موسیقی ایران

همه مطالب مجله میدان آزادی درباره «محمدرضا شجریان» و آثارش

محمدرضا شجریان جدا از اینکه از بزرگ‌ترین استادان موسیقی ایرانی بود که شاگردان بسیاری را به عالم موسیقی تقدیم کرد، از موفق‌ترین خوانندگان این موسیقی بود که با آثار درخشانش و در همکاری با بخشی از برترین آهنگسازان این پنج دهه یعنی استادان محمدرضا لطفی، پرویز مشکاتیان و حسین علیزاده نقش مهمی در شناساندن و حفظ موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی ردیف دستگاهی داشت

5
همه مطالب مجله میدان آزادی درباره «محمدرضا شجریان» و آثارش

مجله میدان آزادی: امروز چهارمین سالگرد درگذشت استاد محمدرضا شجریان آوازخوان و ردیف‌دان موسیقی اصیل ایرانی بود که در ابتدای مهر زاده شد و در همین ماه نیز درگذشت. به بهانه روز درگذشت زنده‌یاد شجریان، تمام مطالبی را که درباره‌ی این موسیقی‌دان صاحب‌نام ایرانی در مجله میدان آزادی منتشر کرده‌ایم را در این صفحه برای شما گردآورده‌ایم.

محمدرضا شجریان (۱ مهر ۱۳۱۹ – ۱۷ مهر ۱۳۹۹) جدا از تبحر کم‌نظیر در موسیقی و آواز، یک خوشنویس ممتاز در خط نستعلیق بود و در قرائت قرآن نیز مهارت زیادی داشت. او هم چنین یک مدیر هنری و بنیان‌گذار شرکت موسیقی دل‌واز بود و همچنین دست به طراحی چند ساز جدید در موسیقی ایرانی زده بود.

شجریان جدا از اینکه از بزرگ‌ترین استادان موسیقی ایرانی بود که شاگردان بسیاری را به عالم موسیقی تقدیم کرد، از موفق‌ترین خوانندگان این موسیقی بود که با آثار درخشانش و در همکاری با بخشی از برترین آهنگسازان این پنج دهه یعنی استادان محمدرضا لطفی، پرویز مشکاتیان و حسین علیزاده نقش مهمی در شناساندن و حفظ موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی ردیف دستگاهی داشت. آلبوم‌های «سپیده»، «شب، سکوت، کویر»، «آستان جانان»، «دلشدگان» و «نوا مرکب‌خوانی» از جمله محبوب‌ترین آثار موسیقی این خواننده ایرانی‌ست.

تا کنون در شش مطلب به زندگی و آثار محمدرضا شجریان پرداخته‌ایم و در ادامه، شما را به مطالعه‌ی این مطالب دعوت می‌کنیم:
 

  1. روایت‌های جالب هوشنگ ابتهاج از «ربنای شجریان»
     
  2. بهترین تصنیف‌ها با صدای محمدرضا شجریان
     
  3. بهترین آلبوم‌های موسیقی محمدرضا شجریان
     
  4. از بهترین آهنگ‌های سنتی با شعر حافظ
     
  5. از بهترین آهنگ‌‎‎های سنتی با شعر مولوی
     
  6. ده آهنگ برتر با موضوع بهار و نوروز از موسیقی ایرانی



  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط «میدان آزادی» منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد!

نکته دان
آلبوم‌های «سپیده»، «شب، سکوت، کویر»، «آستان جانان»، «دلشدگان» و «نوا مرکب‌خوانی» از جمله محبوب‌ترین آثار موسیقی این خواننده ایرانی‌ست.


مطالب مرتبط