چهارشنبه 02 آبان 1403 / خواندن: 7 دقیقه
به بهانه آغاز اکران آخرین ساخته‌ی رامبد جوان

ریویو: نقد و نظری به فیلم «زودپز» ساخته «رامبد جوان»

«زودپز» فیلمی به کارگردانی رامبد جوان و تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور است که اواسط مهر امسال اکران شد. داستان فیلم که در فضای موشک‌باران دهه‌ی شصت تهران می‌گذرد درباره‌ی دو باجناق است که تلاش می‌کنند پدرزن مرحوم‌شان را شهید جا بزنند. نوید محمدزاده (در نقش شاهین)، محسن تنابنده (در نقش سیروس)، گلاره عباسی، روزبه حصاری و محمود جعفری از بازیگران این فیلم هستند.

5
ریویو: نقد و نظری به فیلم «زودپز» ساخته «رامبد جوان»

مجله میدان آزادی: فیلم سینمایی «زودپز» به کارگردانی رامبد جوان پس از هفت سال غیبت او از عرصه‌ی کارگردانی سینما از 17 مهرماه در سینماهای سراسر کشور اکران خود را آغاز کرد. منصور سهراب‌پور تهیه‌کنندگی «زودپز» را به عهده دارد و محسن تنابنده و نوید محمدزاده نیز زوج اصلی بازیگران این فیلم هستند. به همین بهانه هانیه معینیان در ریویوی پیش رو به سراغ نقد، بررسی و تحلیل این اثر سینمایی رفته است. این ریویو را در ادامه خواهید خواند:  

«زودپز» فیلمی به کارگردانی رامبد جوان و تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور است که اواسط مهر امسال اکران شد. داستان فیلم که در فضای موشک‌باران دهه‌ی شصت تهران می‌گذرد درباره‌ی دو باجناق است که تلاش می‌کنند پدرزن مرحوم‌شان را شهید جا بزنند. نوید محمدزاده (در نقش شاهین)، محسن تنابنده (در نقش سیروس)، گلاره عباسی، روزبه حصاری و محمود جعفری از بازیگران این فیلم هستند.


«محسن تنابنده» و «نوید محمدزاده» در فیلم سینمایی «زودپز»

حاشیه! 

ابتدا قرار بود شهرام شاه‌حسینی کارگردانی فیلم را بر عهده بگیرد، اما بعد از مدتی مهدی نادری جانشین او شد و سرآخر «زودپز» را رامبد جوان کارگردانی کرد و مهدی نادری در مقام نویسنده‌ی‌ فیلم باقی ماند. فیلم قرار بود در جشنواره‌ی چهل و دوم فجر حضور یابد ولی این اتفاق نیفتاد. بعضی دلیل این غیبت را طولانی بودن روند فیلم‌برداری و همچنین حجم بالای امور فنی مربوط به مرحله‌ی جلوه‌های ویژه می‌دانستند ولی محمدرضا عباسیان، عضو هیئت انتخاب جشنواره‌ی چهل و دوم فیلم فجر نظر دیگری داشت: «طبیعتاً همه‌ی فیلم‌هایی که هیئت انتخاب بازبینی کرده از آثاری بوده‌اند که فرآیند تولیدشان به پایان رسیده بود و حضور نداشتن آن‌ها در فهرست نهایی به این ‌دلیل بوده که اعضا به چنین جمع‌بندی‌ای رسیده‌اند.»


پناهنده، جوان و محمدزاده در اکران فیلم سینمایی «زودپز»

متن!

فروش «زودپز» از همان روز اول اکران بسیار بالا بود. این فیلم در فروش روز اول، فروش هفتگی و فروش روزانه رکورد زده است و پیش‌بینی می‌شود که در مراحل مختلف همچنان رکورد بزند. حضور محسن تنابنده و نوید محمدزاده در فیلم با آن گریم‌های دهه شصتی‌شان، کارگردانی رامبد جوان، تبلیغات مجازی و میدانی خوب و وضعیت اکران مناسب قطعاً از مهم‌ترین دلایل استقبال مردم از این فیلم بوده، ولی واقعیت این است که آواز دهل شنیدن از دور خوش است! باورکردنی نیست که رامبد جوان، کسی که زمانی فیلم موفق «ورود آقایان ممنوع» را کارگردانی کرده، این بار چنین فیلم ضعیفی بسازد. انگار رامبد جوانِ تلویزیون با رامبد جوانِ سینما و حتی پلتفرم نمایش خانگی خیلی از هم فاصله دارند. «خندوانه» و تجربه‌ی شیرین و به‌یادماندنی رامبد جوان در قاب سیما کجا و «زودپز» و «مردم معمولی»اش در سینما و نمایش خانگی کجا؟

«زودپز» واقعاً هیچ برگ برنده‌ای ندارد؛ نقش مثبت تنابنده و محمدزاده هم فقط برای روی پوستر و کشاندن مردم به سینما بوده است و بس. آدم پیش خودش فکر می‌کند که شاید نوید محمدزاده به‌عنوان اولین تجربه‌ی حضورش در فیلم کمدی، نابلد بوده ولی واقعیت این است که محسن تنابنده، کمدین معروف هم کاری از پیش نمی‌برد. همه چیز در فیلم به‌شکل غلوشده‌ای مصنوعی است؛ بازی‌ها، شخصیت‌ها، فضای فیلم، دیالوگ‌ها، گریم و حتی پوستر فیلم. از همه بدتر شخصیت‌های مذهبی فیلم هستند؛ شخصیت، گریم، دیالوگ، رفتار و بازی روزبه حصاری و شیرین اسماعیلی تهوع‌آور و تصنعی است. درست است که همه‌ی آدم‌های فیلم «زودپز» خودخواه‌اند و دنبال منافع خودشان ولی آنچه توی ذوق می‌زند خودخواهی شخصیت‌های مذهبی فیلم است؛ موقعیت‌نشناسی‌های مهری و صاحبی در ابراز عشق‌شان، علاقه‌ی مهری به جبهه رفتن بدون آنکه پشتوانه‌ی مذهبی یا حتی ملی داشته باشد و فرار کردن قاضی حزب‌اللهی پرونده به‌عنوان اولین نفر هنگام اصابت موشک، نمونه‌هایی از آن‌هاست.


«شیرین اسماعیلی» در فیلم سینمایی «زودپز»

تکرار

داستان و فرم فیلم تکراری است؛ مانند اکثر فیلم‌های کمدی این دهه، یک زوج هنری بازیگران اصلی فیلم‌اند. قصه‌ی فیلم هم یادآور بسیاری از کمدی‌های خوب و بد ایرانی است؛ فردی به‌خاطر بعضی منافع شخصی، خودش را شبیه آدم‌های حزب‌اللهی می‌کند. اکثر سکانس‌های فیلم مستقیم یا غیرمستقیم به موضوع جنگ و جبهه و شهادت ربط دارند. طنز با طعم جنگ و دفاع مقدس. تا اینجا هیچ ایرادی به فیلم وارد نیست چون هر فیلمی می‌تواند ایده‌ای برای فیلم دیگر باشد؛ مشکل اینجاست که «زودپز» از دیگر فیلم‌ها الگو می‌گیرد، اما یک قدم هم از آن‌ها پیش نمی‌رود که هیچ، بلکه عقب‌گرد هم دارد. «لیلی با من است» و «ضدگلوله» نمونه‌های خوب این نوع طنز هستند. حتی «هزارپا» که «زودپز» بیشترین شباهت را به آن دارد، حداقل در خلق موقعیت‌ها و شخصیت‌های کمیک، خیلی بهتر از «زودپز» از آب درآمده است. در «زودپز» شاهین و سیروس، جای رضا و منصور را گرفته‌اند. اگر رضا و منصور می‌خواستند شخصی را که پایش در تصادف از دست رفته جانباز جا بزنند، اینجا شاهین و سیروس می‌خواهند فردی را که با زودپز فوت شده، شهید معرفی کنند.می‌توان گفت فیلم جز چند سکانس کوتاه که خنده به لب می‌آورد چیزی برای عرضه کردن ندارد. سکانس چرخش ماشین روی هوا و بازی باورپذیر محسن تنابنده و نوید محمدزاده آن‌قدر خوب درآمده که اصلاً به کل فیلم نمی‌آید! 


«نوید محمدزاده»، «گلاره عباسی» و «محسن تنابنده» در فیلم سینمایی «زودپز»


حواس‌تان هست؟

نکته‌ی‌ قابل تأمل درباره‌ی فیلم این است که چطور وزارت ارشاد درست زمانی که دشمن کشورمان را تهدید نظامی کرده اجازه‌ی اکران فیلمی را می‌دهد که به موشک‌باران دهه‌ی شصت ایران مربوط است؟! 




تصاویر پیوست

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط «میدان آزادی» منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد!

نکته دان
فروش «زودپز» از همان روز اول اکران بسیار بالا بود. این فیلم در فروش روز اول، فروش هفتگی و فروش روزانه رکورد زده است و پیش‌بینی می‌شود که در مراحل مختلف همچنان رکورد بزند. حضور محسن تنابنده و نوید محمدزاده در فیلم با آن گریم‌های دهه شصتی‌شان، کارگردانی رامبد جوان، تبلیغات مجازی و میدانی خوب و وضعیت اکران مناسب قطعاً از مهم‌ترین دلایل استقبال مردم از این فیلم بوده، ولی واقعیت این است که آواز دهل شنیدن از دور خوش است!

همه چیز در فیلم به‌شکل غلوشده‌ای مصنوعی است؛ بازی‌ها، شخصیت‌ها، فضای فیلم، دیالوگ‌ها، گریم و حتی پوستر فیلم.

مطالب مرتبط