دوشنبه 01 مرداد 1403 / خواندن: 4 دقیقه
سینمای ایران به سوگ نشست؛

سعید راد در آستانه‌ 80 سالگی درگذشت

سعید راد بازیگر پیشکسوت سینمای ایران پس از تحمل یک دوره بیماری، صبح امروز ساعت 9:30، در آستانه 80 سالگی در بیمارستان درگذشت. نگاه راد، دختر سعید راد، در گفتگو با رسانه‌ها درگذشت وی را تایید کرد.

4.43
سعید راد در آستانه‌ 80 سالگی درگذشت

مجله میدان آزادی: چندی بود که سینمای ایران پس از سلسه درگذشت‌های پاییز سال گذشته از سایه‌ی مرگ رهایی جسته بود. اما امروز و در خبری غافلگیرکننده، سینمای ایران دوباره با درگذشت یکی از پیشکسوتانش به سوگ نشست. این خبر را در ادامه بخوانید:

به گزارش مجله میدان آزادی، شهریورماه سال گذشته اخبار نگران‌کننده‌ای راجع به سلامتی سعید راد در رسانه‌ها منتشر شده بود؛ وی در منزل و به‌دنبال یک زمین خوردگی، دچار مصدومیت شد و پس از مراجعه به بیمارستان، مورد عمل جراحی قرار گرفت و بعد از یک ماه توانست با واکر راه برود.

 به گفته‌ی نگاه راد، دختر این هنرمند، به دلیل اشکالاتی که در روند جراحی سعید راد وجود داشت، مجددا عمل شد اما پدرش دیگر نتوانست راه برود؛ عدم راه رفتن و  بروز بیماری‌هایی همچون عفونت ریه و مثانه وضعیت سلامت عمومی وی را به خطر انداخت.

سعید راد، حدود 10 ماه در بستر بیماری بود اما طی ۲ ماه اخیر، روند درمان به خوبی پیش نرفت تا اینکه با تایید دختر این هنرمند، سعید راد ساعت ساعت ۹:۳۰ صبح امروز اول مرداد در بیمارستان درگذشت.

راد بازیگری در سینما را از اوایل دهه ۵۰ شروع کرد. با وجود منش لوطی‌وار، فیزیک بدن، میمیک خاص چهره و صدای متفاوت، خیلی زود به جوان اول سینمای ایران تبدیل شد و تا قبل از انقلاب در ۳۴ فیلم سینمایی بازی کرد که می‌توان به «کافر»، «صادق‌کرده»، «تنگنا» و «سفر سنگ» اشاره کرد.

عکس سعید راد در جوانی قبل از انقلاب

بعد از انقلاب، این بازیگر در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳، در ۷ فیلم ازجمله «خط قرمز»، «برزخی‌ها»، «دادشاه» و «عقاب‌ها» بازی کرد. اما بازی در عقاب‌ها پایانی شد برای حضور او در ایران. 

سعید راد دو دهه از ایران و سینمای آن دور بود تا اینکه سال 82 با حضور در فیلم «دوئل» ساخته‌ی احمدرضا درویش، همه را شگفت‌زده کرد.

سعید راد 57 ساله دیگر سخت‌پسند شده بود و ایفای هر نقشی را نمی‌‌پذیرفت. از دیگر نقش‌های ماندگار او نقش تیمسار فلاحی در فیلم «چ» بود که مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت.

او پس از بازگشت به ایران بازی در آثار تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی را نیز تجربه کرد که می‌توان به نقش‌های رضا شاه در سریال «در چشم باد»، تیمسار بهادری در «سرزمین مادری» و سعید صفایی در سریال پلیسی «ترور خاموش» اشاره کرد.

آخرین حضور وی در تلویزیون، به سریال «گیلدخت» مربوط است که در آن نقش «میرزا رضا»، آشپز نابینایی را باز می‌کرد که توان راه رفتن نیز نداشت. اکنون نیز فصل سوم سریال «سرزمین مادری» با بازی سعید راد در تلویزیون در حال پخش است.

مجله میدان آزادی فقدان این بازیگر سرشناس را به خانواده‌ی وی و جامعه‌ی فرهنگ و هنر ایران تسلیت می‌گوید.


مطالب مرتبط:

ویدئو: مروری بر سکانس‌های خاطره‌انگیز سعید راد در خاطرات سینمای ایران
 

 




تصاویر پیوست

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط «میدان آزادی» منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد!

نکته دان
منش لوطی‌وار، فیزیک بدن، میمیک خاص چهره و صدای متفاوت، خیلی زود «سعید راد» را به جوان اول سینمای ایران تبدیل کرد و تا قبل از انقلاب در ۳۴ فیلم سینمایی بازی کرد که می‌توان به «کافر»، «صادق‌کرده»، «تنگنا» و «سفر سنگ» اشاره کرد.


مطالب مرتبط