مجله میدان آزادی: پرونده سینمایی «جایزه فیلم اسکار» هم به پایان آمد. جمعبندی جمعوجور این پرونده جمعوجور مجله میدان آزادی را در ادامه بخوانید.
در پرونده جایزه اسکار سعی کردیم علاوه بر فهرست برگزیدگان تمام بخشهای مهم تمام سالهای اسکار، به نقد و بررسی بخش عمدهای از فیلمهای نامزد شده نیز بپردازیم. حال با گذشت چند روز از اعلام برندگان نهایی اسکار 2024 با انتشار نقدفیلمها و به روز رسانی فهرستها این پرونده را به پایان میبریم.
نقد چند فیلم از فیلمهای مهمی که در جایزه اسکار به عنوان نامزد مطرح شدند همچنان باقی مانده، اما نقد مهمترین فیلمهای اسکار در این پرونده انجام شده. از نقد فیلم اوپنهایمر که پیشبینی میشد با رویکرد سیاسی خاصی که دارد بیشترین و مهمترین جایزههای اسکار را درو کند، تا نقد فیلم بیچارگان که پس از اوپنهایمر بیشترین نامزدیها را داشت، تا نقد انیمیشن هنری پسر و حواصیل میازاکی که با دریافت «اسکار انیمیشن» اعتبار این جایزه سیاسی را بالا برد، تا نقد فیلم قاتلان ماه کامل که باز با توجه به رویکرد صادقانهای که در روایت تاریخ و مسائل کلان سیاسی دارد پیشبینی میشد شایسته هیچ اسکاری از سوی داوران این جایزه تمامآمریکایی شناخته نشود.
همچنین جای چندتا یادداشت تحلیلی هم در بررسی پشتصحنه و سازوکار جایزه اسکار خالیست و امیدواریم در فرصتی دیگر که وقت بیشتری داشتیم برای این جاهای خالی هم فکری کنیم.
ضمن اینکه همچنان دعوت میکنیم تا مروری بر دیگر مطالب این پرونده داشته باشید، شما هم نظرتان را با ما در میان بگذارید که کدام فیلمها و کدام رویکردها را در نقد و بررسی جایزه اسکار جا انداختیم؟