یادداشت ها و مطالب
نامیه اصفهانیان
پرونده هزار و یک سریال | صفحه بیست و ششم
کیارش اسدیزاده بعد از دو سریال «کرگدن» و «هفت» که بهترتیب برای پلتفرمهای فیلیمو و تماشاخونه ساخته بود، سریال «دفتر یادداشت» را برای پلتفرم فیلمنت کارگردانی کرد. «دفتر یادداشت» که شانزده قسمت دارد از هفتهی آخر آبان ۱۴۰۲ از فیلمنت پخش شد و همزما...
یکشنبه، 18 شهریور 1403 - 14:01
پرونده روزی روزگاری تلویزیون | صفحه چهل و هفتم
«عاشورا: ل ۳۱» نام سریال کوتاهی در ژانر دفاع مقدس است که در تابستان ۱۴۰۲ و در دورهی ریاست پیمان جبلی بر سازمان صداوسیما برای اولین بار از شبکهی یک سیما پخش شد. سریال را هادی حجازیفر کارگردانی کرده و فیلمنامهاش را خود او با همراهی ابراهیم امینی ن...
یکشنبه، 24 تیر 1403 - 14:55
پرونده روزی روزگاری تلویزیون | صفحه چهل و پنجم
طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما فصل پنجم سریال «نون خ» با ۴۱ درصد بیننده، امسال هم مثل سال قبل پرمخاطبترین سریال تلویزیون شد. این فصل که به کارگردانی سعید آقاخانی، تهیهکنندگی مهدی فرجی و با فیلمنامهی امیر وفایی تولید شده، بیست و چهار قسمت دارد ...
دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403 - 12:14
به بهانه زادروز نویسنده سرشناس یونانی
رمان «برادرکشی» یکی از آخرین نوشتههای نیکوس کازانتزاکیس، نویسنده، شاعر و روزنامهنگار یونانی است که در سال ۱۸۸۳ میلادی در یونان به دنیا آمد. این کتاب بعد از مرگ نویسنده منتشر شد و بهاندازهی رمانهای دیگرش شهرت پیدا نکرد. «برادرکشی» را اولین بار ان...
یکشنبه، 29 بهمن 1402 - 00:34
پرونده روزی روزگاری تلویزیون | صفحه چهلویکم
اساسیترین تغییری که افخمی در ساخت سریال اعمال کرد، تغییر فیلمنامهی تقوایی بود. تقوایی فیلمنامهاش را بر اساس کتاب «مردی از جنگل» اثر احمد احرار نوشته بود. افخمی آن را یک عاشقانهی تاریخی میدانست که اعتبار چندانی ندارد. افخمی با همراهی امرالله اح...
شنبه، 11 آذر 1402 - 16:52
پرونده رو تن این تختهسیاه | صفحه سوم
خانم شفیق که روانشناس هم هست، میکوشد با ملیحه ارتباط برقرار کند و سر دربیاورد چرا او این همه آشفته و بیقرار است، ولی ملیحه هر بار خانم شفیق را پس میزند. او از شوک مرگ مصیبتبار مادرش چنان فروپاشیده که تاب تحمل هیچ کس را ندارد. اما خانم شفیق فقط ...
ﺳﻪشنبه، 04 مهر 1402 - 16:00
پرونده روزی روزگاری تلویزیون | صفحه سیوهفتم
در مقایسه با فیلم، سریال پدیدهای متأخر است. در حالی که وجود یک سالن سینما حتی در یک شهر، ساخت یک فیلم سینمایی را توجیه میکند، سریالسازی نیازمند مخاطب عمومی است و از زمانی رونق گرفته که تلویزیون وارد خانههای عموم مردم شده است. در ایران، این اتفاق ...
یکشنبه، 05 شهریور 1402 - 09:00
پرونده روزی روزگاری تلویزیون | صفحه نوزدهم
درونمایهی سریال «پدر»، تقابل دو جبههی حق و باطل است. جبههی حق، خانوادهی تهرانی است: خانوادهای طرفدار نظام، داخل دستگاه حکومت، مذهبی و پولدار که پسری صالح تحویل جامعه دادهاند. و جبههی باطل خانوادهی ثروتمند، غیرمذهبی و نابسامان شریفی است که د...
شنبه، 24 تیر 1402 - 15:00