مصاحبه

پرونده پرتره محمدعلی بهمنی | صفحه دهم

گفتگوی منتشرنشده مجله میدان آزادی با زنده‌یاد محمدعلی بهمنی: «شرکت‌های موسیقی سودشان را در کارهای ضعیف می‌دانند»

کار آزاد و عامیانه‌مان فقط این سوی انقلاب انجام نشده؛ بلکه آن‌سوی انقلاب هم کارهای خوب بسیاری داشته‌ایم. اصلاً کار عامیانه گاهی از کار رسمی ما قوی‌تر است. چون مسائل را درونی‌تر بازگو می‌کند. ما وقتی می‌خواهیم کودکانمان را بزرگ کنیم مگر با کلام رسمی ب...

شنبه، 17 شهریور 1403 - 13:19

پرونده پرتره محمدعلی بهمنی | صفحه هفتم

گفتگوی مجله میدان آزادی با «محمد سلمانی» درباره «محمدعلی بهمنی» و شعر و شخصیت او

مهمترین ویژگی آقای بهمنی مهربانی‌اش بود که در شعرش ریخته شده بود. فقط هم مهربانی نبود؛ خب شعر معیارهای متفاوتی دارد که یکی‌ مهربانی است. سادگی و سهل و ممتنع بودن شعر بهمنی یکی از ویژگی‌های شعری‌اش است. منتها این ساده‌گویی، سادگی دارای عمق است.

ﺳﻪشنبه، 13 شهریور 1403 - 18:00

آهنگی ماندگار از زنده‌یاد استاد «علی بابا رستمی»

ویدئو: روایت هوشنگ جاوید از یک آهنگ ماندگار موسیقی نواحی شمال خراسان : «له چیه مامه»

در مجله میدان آزادی گفتگوی جذاب و مفصلی با استاد هوشنگ جاوید داشتیم درباره زیبایی‌ها و مشکلات این موسیقی. متن مشروح این گفتگو سال گذشته در پنج قسمت منتشر شد. اما امروز چهاردهم خرداد زادروز استاد هوشنگ جاوید است و به همین مناسبت تصمیم گرفتیم یک بریده‌...

دوشنبه، 14 خرداد 1403 - 23:00

به بهانه زادروز و روز بزرگداشت عطار نیشابوری

گفتگوی مجله میدان آزادی با قربان ولیئی درباره «مهم‌ترین آثار عطار نیشابوری و نکته‌های بنیادین برای آغاز عطارخوانی»

فریدالدین عطار نیشابوری شاعر بزرگ ادبیات عرفانی که همراه با سنایی که پیش از او می‌زیست و مولوی که پس از او می‌زیست، قله‌ی بلند ادبیات عرفانی ایران هستند؛ عطار چهره‌ی ناشناخته‌ای نیست به ویژه با شاهکار جهانی منطق‌الطیر. کاری که بیشتر شناخته شده است و ...

شنبه، 25 فروردین 1403 - 08:38

یک صفحه از کتاب پیرپرنیان‌اندیش به بهانه اولین سالگرد درگذشت سایه

«شهریور ۱۳۲۰» و سقوط رضاشاه به روایت هوشنگ ابتهاج

چقدر مردم خوشحال بودن... آقای عظیمی! من از ۱۲ - ۱۳ سالگی آرزوی بهبود اوضاع کشورمو داشتم، حالا با تصورات و زبانِ زمان خودش؛ مثلاً وقتی می‌گفتم «استقلال» نمی‌دونستم معنی‌اش چیه؟ اما با اجنبی مخالف بودم... من هرگز یادم نمی‌ره

پنجشنبه، 19 مرداد 1402 - 10:40

پرونده شاخه‌های درخت باربد | صفحه چهل‌وپنجم

گفتگو با هوشنگ جاوید - قسمت پنجم: «وقتی می‌بینم جوان ما سرود مذهبی را با نغمه‌ی خارجی می‌خواند رنج می‌برم.»

من هیچ وقت شعار ندادم. از شعار بدم می‌آید. همیشه هر حرفی زدم سندش را ارائه دادم. الان هم می‌گویم اگر بخواهند کاری در زمینه‌ی هنر انجام بدهند که ارتباط ایران از نظر هنری با جهان امروز برقرار بشود و ایران پایگاه هنری جهان اسلام بشود خیلی راحت می‌توانند...

جمعه، 08 اردیبهشت 1402 - 08:00

پرونده شاخه‌های درخت باربد | صفحه چهل‌وسوم

گفتگو با هوشنگ جاوید - قسمت چهارم: «هیچ کشوری مثل ایران ندیدم که آیین‌هایش را خودش سانسور کند.»

مدیران فرهنگی ما تمام جلوه‌های هنر را غیر از سینما به‌عنوان چیزی موقعیتی و روزنگر می‌بینند. مثلاً دهه‌ی فجر که نزدیک می‌شود می‌گویند خب باید یک اتفاق دیگری بیفتد. بشود موسیقی فجر، بشود تئاتر فجر و... مناسبت‌زدگی وحشتناک‌ترین نوع برخورد با هنر است.

پنجشنبه، 07 اردیبهشت 1402 - 16:00

پرونده شاخه‌های درخت باربد | صفحه چهل‌ویکم

گفتگو با هوشنگ جاوید - قسمت سوم: «استفاده از موسیقی نواحی در موسیقی سریال: از دلیران تنگستان تا پایتخت و آتش و باد»

حدود دو دهه پیش از موسیقی تلفیقی گفتند که با سه تار و طبلا شروع شد ولی الان واویلا شده. الان دیگر شما موسیقی ایرانی نمی‌شنوید. سرود می‌سازیم برای بچه‌ها، برای مردم، محتوای ملودی‌ها غربی هست. صدایی که می‌شنویم اروپایی است. طنینش اروپایی است. هویت ایرا...

چهارشنبه، 06 اردیبهشت 1402 - 11:47

پرونده شاخه‌های درخت باربد | صفحه سی‌ونهم

گفتگو با هوشنگ جاوید - قسمت دوم: «یکی از رموز موسیقی ایرانی زیباتر کردن لحظات معنوی انسان است.»

آن زمان من پیشنهاد دادم که ما می‌توانیم مناجات‌خوان‌های خوبی را از جوان‌ها پیدا کنیم بیاوریم و در سازمان پرورش‌شان بدهیم. این کار را انجام دادیم. یکی از کسانی هم که دعوت کردیم آقای محمد معتمدی بود که الان خواننده‌ی خیلی خوبی هستند. پدر ایشان کتابی هم...

ﺳﻪشنبه، 05 اردیبهشت 1402 - 15:00

پرونده شاخه‌های درخت باربد | صفحه سی‌وهفتم

گفتگوی مجله میدان آزادی با هوشنگ جاوید - قسمت اول: «موسیقی نواحی در مدل دستگاهی نمی‌گنجد»

ما باربد را خیلی ساده می‌بینیم اما پدر باربد باژخوان بزرگ منطقه‌ی خودش بوده است. باژخوان یعنی کسی مثل مداح که خیلی خوب آوازهای دینی زردشتی را می‌خواند. یعنی آوازهای این منطقه را بلد است. حتی به آوازهای منطقه‌ی مرو آشناست. چون مرو شهر مرزی بسیار بزرگ ...

دوشنبه، 04 اردیبهشت 1402 - 16:45

پرونده شاخه‌های درخت باربد | صفحه سی‌وپنجم

ویدئو: درآمد تصویری مصاحبه مجله میدان آزادی با استاد هوشنگ جاوید

در واپسین صفحات پرونده‌ی شاخه‌های درخت باربد نوبت می‌رسد به گفت‌وگوی ویژه پرونده با موضوع وضعیت دیروز و امروز موسیقی نواحی ایران. متن مفصل این گفت‌وگو در روزهای آتی در چند قسمت منتشر خواهد شد.

دوشنبه، 28 فروردین 1402 - 19:41

پرونده از شیشه رنگی کلیسا | صفحه نهم

گفتگوی مجله میدان آزادی با روبرت صافاریان: «در دام تصویر کلیشه‌ای از ارامنه نیفتادم»

مینو رضایی، سوانا مهرابیان و مجید اسطیری

ارامنه در حوزه‌های هنری مختلف در یک دوران گذار به تجدد نقش بسیار مهمی را بازی کرده‌اند؛ به‌خصوص در سینما، هنرهای تجسمی، موسیقی و معماری. که تمام‌شان دیداری و شنیداری هستند. جایی ‌که به زبان مربوط می‌شود اما هنرمند ارمنی تأثیرگذار نداریم. در این دوران...

جمعه، 16 دی 1401 - 10:35

داریوش مهرجویی؛ پشت پرده ساخت فیلم گاو و پروپاگاندای حکومت

داریوش مهرجویی پشت پرده فیلم گاو را بازگویی می‌کند؛ از ایده تا ساخت.

دوشنبه، 28 آذر 1401 - 19:39

پای صحبت های علی حاتمی درباره سینمای تاریخی

علی حاتمی: اینها مثل افسانه ای است که نه واقعیت است، نه رویا. اینها چیزهایی است که اگر در تاریخ رخ می نمود تاریخ را زیباتر می کرد.

دوشنبه، 28 آذر 1401 - 19:33